Is koelaanpak PlayStation 4 ook bruikbaar in computerruimtes?

presentatie koelmethode PS4

Spelcomputers als de Xbox en de PlayStation wijken in veel opzichten nauwelijks af van meer traditionele high-performance computers zoals we die in datacenters tegenkomen. Een van de grote problemen bij dit soort spelcomputers is de enorme warmte die wordt geproduceerd door de GPU's ofwel graphical processing units. Een van de Japanse ontwerpers van de PS4 heeft onlangs een presentatie gegeven waarin het koelsysteem van dit systeem wordt behandeld. Sony blijkt een aanpak te volgen die wel eens erg interessant zou kunnen zijn voor toepassing in computerruimtes.

Interessant aan de koelaanpak die Sony bij de PS4 hanteert, is het feit dat de inkomende koellucht eerst wordt gesplitst in twee stromen die los van elkaar over het moederbord en de chips worden geleid. Bovendien wordt de temperatuur van de lucht bij het verlaten van de spelcomputer gemeten. Deze waardes gebruikt Sony om te berekenen of de elektronica en de behuizing van de PS4 niet te heet wordt.

Op de Japanse site Famitsu staan foto's van de presentaties en een aantal van de slices die werden gebruikt. Het artikel zelf is in het Japans, maar is ook opgepikt door DualShockers. Hier heeft men de presentatie in het Engels uitgewerkt en is de koelmethode meer in detail beschreven.

   
Meer over
Lees ook
STULZ lanceert koeldistributie-unit CyberCool CMU

STULZ lanceert koeldistributie-unit CyberCool CMU

STULZ heeft de lancering aangekondigd van CyberCool CMU - een innovatieve nieuwe koeldistributie-unit voor koelvloeistoffen (CDU). De CyberCool CMU is speciaal ontworpen om de efficiëntie van de warmte-uitwisseling in vloeistofkoeling oplossingen te maximaliseren.

Innovatieve vloeistofkoeling met stikstof

Innovatieve vloeistofkoeling met stikstof

Een recent artikel op Tom's Hardware benadrukt de opmerkelijke prestatieverbeteringen die zijn bereikt door een M4 iPad Pro te koelen met vloeibare stikstof. Deze extreme koelmethode wordt doorgaans gebruikt bij het ‘over-clocken’ van game computers.

Uptime waarschuwt voor te hoge verwachtingen van vloeistofkoeling in datacenters

Uptime waarschuwt voor te hoge verwachtingen van vloeistofkoeling in datacenters

Volgens een recente blog van Daniel Bizo, Research Director bij Uptime Institute Intelligence, moeten de verwachtingen rondom vloeistofkoeling in datacenters bijgesteld worden. Bizo wijst op enkele fundamentele uitdagingen die nog overwonnen moeten worden.