Is koelaanpak PlayStation 4 ook bruikbaar in computerruimtes?

presentatie koelmethode PS4

Spelcomputers als de Xbox en de PlayStation wijken in veel opzichten nauwelijks af van meer traditionele high-performance computers zoals we die in datacenters tegenkomen. Een van de grote problemen bij dit soort spelcomputers is de enorme warmte die wordt geproduceerd door de GPU's ofwel graphical processing units. Een van de Japanse ontwerpers van de PS4 heeft onlangs een presentatie gegeven waarin het koelsysteem van dit systeem wordt behandeld. Sony blijkt een aanpak te volgen die wel eens erg interessant zou kunnen zijn voor toepassing in computerruimtes.

Interessant aan de koelaanpak die Sony bij de PS4 hanteert, is het feit dat de inkomende koellucht eerst wordt gesplitst in twee stromen die los van elkaar over het moederbord en de chips worden geleid. Bovendien wordt de temperatuur van de lucht bij het verlaten van de spelcomputer gemeten. Deze waardes gebruikt Sony om te berekenen of de elektronica en de behuizing van de PS4 niet te heet wordt.

Op de Japanse site Famitsu staan foto's van de presentaties en een aantal van de slices die werden gebruikt. Het artikel zelf is in het Japans, maar is ook opgepikt door DualShockers. Hier heeft men de presentatie in het Engels uitgewerkt en is de koelmethode meer in detail beschreven.

   
Meer over
Lees ook
Amerikaanse overheid steekt 40 miljoen dollar in liquid cooling

Amerikaanse overheid steekt 40 miljoen dollar in liquid cooling

In de Verenigde Staten heeft de federale overheid voor een bedrag van 40 miljoen dollar subsidies verleend aan bedrijven en universiteiten die nader onderzoek willen doen aan liquid cooling. In totaal zijn vijftien leveranciers en universitaire laboratoria geselecteerd om de eerste stappen te zetten onder COOLERCHIPS, een programma om het stroomverbruik...

Mark Boeren, CEO Pathema, over energie- en watertransities

Mark Boeren, CEO Pathema, over energie- en watertransities

Om de warmte van een datacenter af te stoten zijn er meerdere mogelijkheden, waaronder een warmtenet luchtgekoeld en watergekoeld (adiabatisch). Iedere methode heeft zijn eigen uitdagingen. Watergekoelde systemen hebben bijvoorbeeld te maken met kalkaanslag, corrosie en microbiologische vervuiling.

AI gaat helpen koeling te verbeteren

AI gaat helpen koeling te verbeteren

Software is de feitelijke oorzaak van het energiegebruik van datacenters. Daarom is het interessant om te zien dat steeds meer softwarebedrijven zich bezig houden met het ontwikkelen van specifieke technieken en programmatuur die bedoeld zijn om het energieverbruik dat hun eigen programmatuur als het ware ‘uitlokt’ te verminderen. Hierbij maken zij...