Is koelaanpak PlayStation 4 ook bruikbaar in computerruimtes?

presentatie koelmethode PS4

Spelcomputers als de Xbox en de PlayStation wijken in veel opzichten nauwelijks af van meer traditionele high-performance computers zoals we die in datacenters tegenkomen. Een van de grote problemen bij dit soort spelcomputers is de enorme warmte die wordt geproduceerd door de GPU's ofwel graphical processing units. Een van de Japanse ontwerpers van de PS4 heeft onlangs een presentatie gegeven waarin het koelsysteem van dit systeem wordt behandeld. Sony blijkt een aanpak te volgen die wel eens erg interessant zou kunnen zijn voor toepassing in computerruimtes.

Interessant aan de koelaanpak die Sony bij de PS4 hanteert, is het feit dat de inkomende koellucht eerst wordt gesplitst in twee stromen die los van elkaar over het moederbord en de chips worden geleid. Bovendien wordt de temperatuur van de lucht bij het verlaten van de spelcomputer gemeten. Deze waardes gebruikt Sony om te berekenen of de elektronica en de behuizing van de PS4 niet te heet wordt.

Op de Japanse site Famitsu staan foto's van de presentaties en een aantal van de slices die werden gebruikt. Het artikel zelf is in het Japans, maar is ook opgepikt door DualShockers. Hier heeft men de presentatie in het Engels uitgewerkt en is de koelmethode meer in detail beschreven.

   
Meer over
Lees ook
Equinix lanceert ondersteuning voor Direct-naar-Chip vloeistofkoeling in meer dan 100 datacenters

Equinix lanceert ondersteuning voor Direct-naar-Chip vloeistofkoeling in meer dan 100 datacenters

Equinix heeft aangekondigd dat het uitgebreide ondersteuning voor vloeistofkoeling gaat implementeren in meer dan 100 van haar International Business Exchange (IBX) datacenters in meer dan 45 stedelijke gebieden wereldwijd.

Vertiv neemt CoolTera over

Vertiv neemt CoolTera over

Vertiv heeft aangekondigd dat dochterondernemingen van het bedrijf een definitieve overeenkomst hebben gesloten om alle aandelen van CoolTera te verwerven. Dit is een leverancier van liquid cooling-oplossingen voor datacenters.

China begint productie van onderwaterdatacenters

China begint productie van onderwaterdatacenters

Zoeken naar duurzame en efficiënte manieren om datacenters te huisvesten is in veel landen een prioriteit geworden. China heeft recentelijk een significante stap gezet op dit gebied door te starten met de bouw van onderwaterdatacenters (UDC), een concept dat voor het eerst werd geïntroduceerd door Microsoft's Project Natick in 2014.