Telecom Sans Frontiers schiet Turkije en Syrië te hulp

Naast alle menselijk leed dat de zware aardbevingen in Turkije en Syrië hebben veroorzaakt, is er ook sprake van enorme verwoestingen. In het gebied zijn woningen, winkels en bedrijven zwaar beschadigd of erger.

Voor mensen die op zoek zijn naar familieleden en vrienden is het enorm belastend dat veel digitale voorzieningen zijn weggevallen. Masten voor mobiele communicatie en telefonie zijn buiten werking, veel lokale serverruimtes en datacenter-faciliteiten die normaal een hoofdrol spelen bij het versturen van een simpel app’je, mailtje of om online te gaan, zijn verwoest. Daarom is inmiddels ook van de organisatie Telecom Sans Frontiers met een team technici naar het rampgebied afgereisd. Een eerste team is op weg naar de Turkse stad Gaziantep, in het hart van het getroffen gebied. Later volgen wellicht nog meer IT- en telecom-specialisten.

NGO

Télécoms Sans Frontières (TSF) is in 1998 opgericht als 's werelds eerste ngo die zich richt op noodhulptechnologieën. Tijdens humanitaire crises geven teams van TSF getroffen mensen de mogelijkheid om contact op te nemen met hun dierbaren en kunnen zij digitale hulpmiddelen gebruiken om weer enige controle over hun leven te krijgen. Ook bouwen of herstellen de TSF-technici in korte tijd communicatiecentra voor lokale en internationale hulpverleners. Dankzij hun 20 jaar ervaring zijn de TSF-technici in staat bestaande, vaak zwaar beschadigde IT- en telecom-faciliteiten aan te passen en te tweaken, zodat deze zo snel mogelijk weer operationeel zijn. TSF is lid van de United Nations Emergency Telecommunications Cluster (UNETC), partner van het Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (UNOCHA) en de Associatie van Zuidoost-Aziatische Naties (ASEAN), en lid van de adviescommissie van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken over internationaal communicatie- en informatiebeleid. Sinds de oprichting heeft TSF gereageerd op meer dan 140 crises in meer dan 70 landen en communicatiemiddelen verstrekt aan meer dan 20 miljoen mensen en bijna 1.000 ngo’s.

 

Lees ook
BMC Discovery brengt infrastructuur in grote datacenters in kaart

BMC Discovery brengt infrastructuur in grote datacenters in kaart

BMC lanceert BMC Discovery, een reeks tools die helpen de IT-infrastructuur in grootschalige datacenters in kaart te brengen. De tools zoeken naar IT-componenten en brengen afhankelijkheden tussen verschillende componenten in kaart. BMC Discovery is de nieuwe naam van Atrium Discovery and Dependence Mapping, een product dat al langer onderdeel is1

FNT Software vernieuwt DCIM-software FNT Monitoring

FNT Software vernieuwt DCIM-software FNT Monitoring

FNT Software lanceert een nieuwe versie van de DCIM-software FNT Monitoring. De software bevat nieuwe functionaliteiten voor het in real-time monitoren en beheren van infrastructuur in datacenters. Daarnaast zijn gebruiksscenario’s en functionaliteiten beschikbaar die voorheen in FNT Monitoring alleen beschikbaar waren via integraties van third-pa1

Documentaire neemt kijkers mee naar de datacenters achter de cloud (video)

Documentaire neemt kijkers mee naar de datacenters achter de cloud (video)

De Britse visueel artiest en componist Matt Parker werkt aan een documentaire over de cloud. In ‘The People’s Cloud’ neemt Parker de kijker mee naar de datacenter die achter de cloud schuilgaan. In de documentaire krijgt de kijker een overzicht van de infrastructuur die schuilgaat achter het internet en de cloud, iets wat bi1