Telecom Sans Frontiers schiet Turkije en Syrië te hulp

Naast alle menselijk leed dat de zware aardbevingen in Turkije en Syrië hebben veroorzaakt, is er ook sprake van enorme verwoestingen. In het gebied zijn woningen, winkels en bedrijven zwaar beschadigd of erger.

Voor mensen die op zoek zijn naar familieleden en vrienden is het enorm belastend dat veel digitale voorzieningen zijn weggevallen. Masten voor mobiele communicatie en telefonie zijn buiten werking, veel lokale serverruimtes en datacenter-faciliteiten die normaal een hoofdrol spelen bij het versturen van een simpel app’je, mailtje of om online te gaan, zijn verwoest. Daarom is inmiddels ook van de organisatie Telecom Sans Frontiers met een team technici naar het rampgebied afgereisd. Een eerste team is op weg naar de Turkse stad Gaziantep, in het hart van het getroffen gebied. Later volgen wellicht nog meer IT- en telecom-specialisten.

NGO

Télécoms Sans Frontières (TSF) is in 1998 opgericht als 's werelds eerste ngo die zich richt op noodhulptechnologieën. Tijdens humanitaire crises geven teams van TSF getroffen mensen de mogelijkheid om contact op te nemen met hun dierbaren en kunnen zij digitale hulpmiddelen gebruiken om weer enige controle over hun leven te krijgen. Ook bouwen of herstellen de TSF-technici in korte tijd communicatiecentra voor lokale en internationale hulpverleners. Dankzij hun 20 jaar ervaring zijn de TSF-technici in staat bestaande, vaak zwaar beschadigde IT- en telecom-faciliteiten aan te passen en te tweaken, zodat deze zo snel mogelijk weer operationeel zijn. TSF is lid van de United Nations Emergency Telecommunications Cluster (UNETC), partner van het Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (UNOCHA) en de Associatie van Zuidoost-Aziatische Naties (ASEAN), en lid van de adviescommissie van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken over internationaal communicatie- en informatiebeleid. Sinds de oprichting heeft TSF gereageerd op meer dan 140 crises in meer dan 70 landen en communicatiemiddelen verstrekt aan meer dan 20 miljoen mensen en bijna 1.000 ngo’s.

 

Lees ook
Amerikaanse Instor opent kantoor in Dublin, Ierland

Amerikaanse Instor opent kantoor in Dublin, Ierland

Infrastructuurspecialist Instor opent een kantoor in het Ierse Dublin. Het kantoor is gericht op Amerikaanse klanten van het bedrijf die in Europa datacenters bouwen. Het is het eerste Europese kantoor van Instor. Dit meldt DatacenterDynamics. Instor levert datacenterontwerp- en -installatiediensten. Daarnaast distribueert het bedrijf onder andere1

‘Steeds meer beheerders omarmen hyperconverged infrastructuur’

‘Steeds meer beheerders omarmen hyperconverged infrastructuur’

Hyperconverged infrastructuur wordt steeds populairder. Naar verwachting wordt alleen in de Verenigde Staten de komende twaalf maanden al 10,6 miljard dollar uitgegeven aan hyperconverged platformen. Dit voorspelt TBR, die de budgetten voor converged platformen fors ziet stijgen. De toegenomen populariteit van hyperconverged infrastructuur wijt he1

Steeds meer datacenters worden geoutsourced

Steeds meer datacenters worden geoutsourced

Bijna 40% van de Europese datacenterinfrastructuur is in 2019 geoutsourced. Europa is op dit moment goed voor 27% van de wereldwijde omzet voor third-party datacenters. Naar verwachting blijft de Europese markt voor colocatie en cloud de komende vier jaar groeien. Dit blijkt uit onderzoek van consultingbedrijf BroadGroup, dat verwacht dat Equinix1