Telecom Sans Frontiers schiet Turkije en Syrië te hulp

Naast alle menselijk leed dat de zware aardbevingen in Turkije en Syrië hebben veroorzaakt, is er ook sprake van enorme verwoestingen. In het gebied zijn woningen, winkels en bedrijven zwaar beschadigd of erger.

Voor mensen die op zoek zijn naar familieleden en vrienden is het enorm belastend dat veel digitale voorzieningen zijn weggevallen. Masten voor mobiele communicatie en telefonie zijn buiten werking, veel lokale serverruimtes en datacenter-faciliteiten die normaal een hoofdrol spelen bij het versturen van een simpel app’je, mailtje of om online te gaan, zijn verwoest. Daarom is inmiddels ook van de organisatie Telecom Sans Frontiers met een team technici naar het rampgebied afgereisd. Een eerste team is op weg naar de Turkse stad Gaziantep, in het hart van het getroffen gebied. Later volgen wellicht nog meer IT- en telecom-specialisten.

NGO

Télécoms Sans Frontières (TSF) is in 1998 opgericht als 's werelds eerste ngo die zich richt op noodhulptechnologieën. Tijdens humanitaire crises geven teams van TSF getroffen mensen de mogelijkheid om contact op te nemen met hun dierbaren en kunnen zij digitale hulpmiddelen gebruiken om weer enige controle over hun leven te krijgen. Ook bouwen of herstellen de TSF-technici in korte tijd communicatiecentra voor lokale en internationale hulpverleners. Dankzij hun 20 jaar ervaring zijn de TSF-technici in staat bestaande, vaak zwaar beschadigde IT- en telecom-faciliteiten aan te passen en te tweaken, zodat deze zo snel mogelijk weer operationeel zijn. TSF is lid van de United Nations Emergency Telecommunications Cluster (UNETC), partner van het Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (UNOCHA) en de Associatie van Zuidoost-Aziatische Naties (ASEAN), en lid van de adviescommissie van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken over internationaal communicatie- en informatiebeleid. Sinds de oprichting heeft TSF gereageerd op meer dan 140 crises in meer dan 70 landen en communicatiemiddelen verstrekt aan meer dan 20 miljoen mensen en bijna 1.000 ngo’s.

 

Lees ook
Noodstroomvoorzieningen krijgen geen prioriteit bij selecteren van colocatieprovider

Noodstroomvoorzieningen krijgen geen prioriteit bij selecteren van colocatieprovider

Op het moment dat organisaties voor colocatie kiezen krijgt de aanwezigheid van noodstroomvoorzieningen geen prioriteit. Klanten kijken vooral naar infrastructuur, die redundant uitgevoerd moet zijn. Dit blijkt uit online onderzoek van BIT onder 85 respondenten. 34 procent van de respondenten zet redundantie op de eerste plaats, gevolgd door medew1

Ruim 4 op de 10 beheerders maakt geen gebruik van DCIM

Ruim 4 op de 10 beheerders maakt geen gebruik van DCIM

Lang niet alle datacenterbeheerders gebruiken een Data Centre Infrastructure Management (DCIM) oplossing voor het beheer van hun datacenterinfrastructuur. 43% van de beheerders vertrouwt nog steeds op handmatige methodes voor capaciteitsplanning. 55% kiest wel voor DCIM. Dit blijkt uit onderzoek van Intel onder 200 Amerikaanse en Britse datacenter1

EagleEye Connect van Siemon maakt automatische monitoring van de fysieke netwerklaag mogelijk

EagleEye Connect van Siemon maakt automatische monitoring van de fysieke netwerklaag mogelijk

Siemon, leverancier van netwerkinfrastructuuroplossingen, introduceert Automated Infrastructure Management oplossing EagleEye Connect. De software monitort en documenteert automatisch de verbindingen van de fysieke laag van een netwerk en de status van netwerkapparatuur. EagleEye Connect is een servergebaseerde oplossing, die als centrale interfac1