Nvidia en Foxconn bouwen ‘AI-fabrieken'
Nvidia en Foxconn slaan de handen ineen om een nieuwe generatie datacenters te ontwikkelen, zogenaamde 'AI-fabrieken'. Deze samenwerking werd aangekondigd door Jensen Huang, oprichter en CEO van Nvidia (links op de foto), en Young Liu, voorzitter en CEO van Foxconn, tijdens de Hon Hai Tech Day in Taiwan.
Het doel van deze AI-fabrieken is om het ontwikkelen van zelfrijdende auto's, autonoom functionerende machines en industriële robots te versnellen. Omdat hierbij enorme hoeveelheden data verwerkt moeten worden, zijn datacenters met een geheel nieuwe architectuur nodig.
Deze AI-fabrieken worden gebaseerd op Nvidia's GPU-infrastructuur. Ze zijn ontworpen om enorme hoeveelheden data te verwerken, te verfijnen en om te zetten in waardevolle AI-modellen en informatie. Huang lichtte toe: "We bouwen dit volledige end-to-end systeem waarbij je aan de ene kant een geavanceerde EV-auto bouwt... met een AI-brein erin dat het mogelijk maakt om samen te werken met bestuurders en passagiers, maar ook autonoom kan rijden. Dit wordt aangevuld door een AI-fabriek die software voor deze auto ontwikkelt."
Deze aankondiging bouwt voort op een partnerschap dat Nvidia en Foxconn in januari al aangingen om autonome voertuigplatformen te ontwikkelen. Als onderdeel van die overeenkomst is Foxconn de primaire leverancier geworden van elektronische besturingseenheden (ECU's) voor autofabrikanten. Deze ECU's worden gebouwd met Nvidia’s Drive Hyperion systeem-op-een-chip (SoC), een supercomputer AI-platform dat autonoom rijden ondersteunt.
Bovendien heeft Foxconn toegezegd om na 2025 ECU's te produceren met Drive Thor, Nvidia’s volgende generatie Systems on a Chip. De voertuigen die Foxconn produceert als contractfabrikant, zullen worden uitgerust met Nvidia’s Drive Hyperion 9-platform, dat een hele reeks sensoren bevat die nodig zijn voor zelfrijdende functies.
De AI-fabrieken van Nvidia en Foxconn zullen direct concurreren met Tesla's Dojo supercomputer. Dojo is ontwikkeld om Tesla's neurale netwerken te trainen, die op hun beurt de Full Self-Driving (FSD) geavanceerde bestuurdersassistentiesystemen van het bedrijf faciliteren.