Telecom Sans Frontiers schiet Turkije en Syrië te hulp

Naast alle menselijk leed dat de zware aardbevingen in Turkije en Syrië hebben veroorzaakt, is er ook sprake van enorme verwoestingen. In het gebied zijn woningen, winkels en bedrijven zwaar beschadigd of erger.

Voor mensen die op zoek zijn naar familieleden en vrienden is het enorm belastend dat veel digitale voorzieningen zijn weggevallen. Masten voor mobiele communicatie en telefonie zijn buiten werking, veel lokale serverruimtes en datacenter-faciliteiten die normaal een hoofdrol spelen bij het versturen van een simpel app’je, mailtje of om online te gaan, zijn verwoest. Daarom is inmiddels ook van de organisatie Telecom Sans Frontiers met een team technici naar het rampgebied afgereisd. Een eerste team is op weg naar de Turkse stad Gaziantep, in het hart van het getroffen gebied. Later volgen wellicht nog meer IT- en telecom-specialisten.

NGO

Télécoms Sans Frontières (TSF) is in 1998 opgericht als 's werelds eerste ngo die zich richt op noodhulptechnologieën. Tijdens humanitaire crises geven teams van TSF getroffen mensen de mogelijkheid om contact op te nemen met hun dierbaren en kunnen zij digitale hulpmiddelen gebruiken om weer enige controle over hun leven te krijgen. Ook bouwen of herstellen de TSF-technici in korte tijd communicatiecentra voor lokale en internationale hulpverleners. Dankzij hun 20 jaar ervaring zijn de TSF-technici in staat bestaande, vaak zwaar beschadigde IT- en telecom-faciliteiten aan te passen en te tweaken, zodat deze zo snel mogelijk weer operationeel zijn. TSF is lid van de United Nations Emergency Telecommunications Cluster (UNETC), partner van het Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (UNOCHA) en de Associatie van Zuidoost-Aziatische Naties (ASEAN), en lid van de adviescommissie van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken over internationaal communicatie- en informatiebeleid. Sinds de oprichting heeft TSF gereageerd op meer dan 140 crises in meer dan 70 landen en communicatiemiddelen verstrekt aan meer dan 20 miljoen mensen en bijna 1.000 ngo’s.

 

Lees ook
Raritan vernieuwt DCIM-oplossing

Raritan vernieuwt DCIM-oplossing

Raritan vernieuwt haar Data Center Infrastructure Management (DCIM)-oplossing. Raritan DCIM ondersteunt klanten die de overstap willen maken van spreadsheets en andere statische vormen van informatie die in gescheiden silo’s is opgeslagen naar een geïntegreerde DCIM-oplossing. DCIM-oplossingen stellen datacenterbeheerders in staat de infrastructuu1

Indiase markt voor datacenterinfrastructuur groeit hard

Indiase markt voor datacenterinfrastructuur groeit hard

De datacenterinfrastructuurmarkt in India groeit in een hoog tempo. Gartner verwacht dat de Indiase markt volgend jaar goed is voor een omzet van 2 miljard dollar. Dit is 5,4% meer dan de 1,91 miljard dollar die in 2014 in het land wordt uitgegeven aan datacenterinfrastructuur. Hiermee is India de snelst groeiende markt voor datacenterinfrastructu1

Facebook test infrastructuur door volledig datacenter uit te schakelen

Facebook test infrastructuur door volledig datacenter uit te schakelen

Wie de infrastructuur van zijn datacenter wilt testen kan een stresstest uitvoeren. Facebook heeft dit in het extreme getrokken. Het bedrijf heeft een volledig datacenter uitgeschakeld om te zien hoe de rest van de infrastructuur hier op zou reageren. Dit heeft Jay Parikh, technische directeur bij Facebook, bekend gemaakt tijdens een keynote op Fa1