Telecom Sans Frontiers schiet Turkije en Syrië te hulp

Naast alle menselijk leed dat de zware aardbevingen in Turkije en Syrië hebben veroorzaakt, is er ook sprake van enorme verwoestingen. In het gebied zijn woningen, winkels en bedrijven zwaar beschadigd of erger.

Voor mensen die op zoek zijn naar familieleden en vrienden is het enorm belastend dat veel digitale voorzieningen zijn weggevallen. Masten voor mobiele communicatie en telefonie zijn buiten werking, veel lokale serverruimtes en datacenter-faciliteiten die normaal een hoofdrol spelen bij het versturen van een simpel app’je, mailtje of om online te gaan, zijn verwoest. Daarom is inmiddels ook van de organisatie Telecom Sans Frontiers met een team technici naar het rampgebied afgereisd. Een eerste team is op weg naar de Turkse stad Gaziantep, in het hart van het getroffen gebied. Later volgen wellicht nog meer IT- en telecom-specialisten.

NGO

Télécoms Sans Frontières (TSF) is in 1998 opgericht als 's werelds eerste ngo die zich richt op noodhulptechnologieën. Tijdens humanitaire crises geven teams van TSF getroffen mensen de mogelijkheid om contact op te nemen met hun dierbaren en kunnen zij digitale hulpmiddelen gebruiken om weer enige controle over hun leven te krijgen. Ook bouwen of herstellen de TSF-technici in korte tijd communicatiecentra voor lokale en internationale hulpverleners. Dankzij hun 20 jaar ervaring zijn de TSF-technici in staat bestaande, vaak zwaar beschadigde IT- en telecom-faciliteiten aan te passen en te tweaken, zodat deze zo snel mogelijk weer operationeel zijn. TSF is lid van de United Nations Emergency Telecommunications Cluster (UNETC), partner van het Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (UNOCHA) en de Associatie van Zuidoost-Aziatische Naties (ASEAN), en lid van de adviescommissie van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken over internationaal communicatie- en informatiebeleid. Sinds de oprichting heeft TSF gereageerd op meer dan 140 crises in meer dan 70 landen en communicatiemiddelen verstrekt aan meer dan 20 miljoen mensen en bijna 1.000 ngo’s.

 

Lees ook
Betere infrastructuurdocumentatie maken

Betere infrastructuurdocumentatie maken

In de wereld van IT-systemen en infrastructuurdocumentatie worden vaak termen als 'single pane of glass', 'single source of truth', 'golden source' en 'zero touch documentation' gebruikt., schrijft David Cuthbertson in een artikel op LinkedIn. Cuthbertson is een specialist op het gebied van het documenteren en visualiseren van onder andere IT- en1

Digitalisering heeft steeds meer invloed op inrichting Nederland

Digitalisering heeft steeds meer invloed op inrichting Nederland

Dat digitalisering invloed heeft op de locaties waar economische activiteiten plaatsvinden, is natuurlijk al langer duidelijk. Jarenlang wilden datacenters dicht bij Amsterdam zijn in verband met de AMS-IX, terwijl al jaren medewerkers van menig bedrijf en overheidsorganisatie makkelijk vanuit de regio kunnen werken vanwege de uitstekende digitale1

Impressie IT Infra & Telecom Infra 2022

Impressie IT Infra & Telecom Infra 2022

1931 congrescentrum 's-Hertogenbosch stond donderdag 1 december in het teken van IT Infra & Telecom Infra 2022. Dit jaar waren voor het eerste de twee events gecombineerd. Een goede stap, de twee hebben namelijk steeds meer met elkaar te maken. 5G en Edge zijn daar voorbeelden van, maar er zijn nog veel meer cases te noemen die duidelijk maken dat1