Telecom Sans Frontiers schiet Turkije en Syrië te hulp

Naast alle menselijk leed dat de zware aardbevingen in Turkije en Syrië hebben veroorzaakt, is er ook sprake van enorme verwoestingen. In het gebied zijn woningen, winkels en bedrijven zwaar beschadigd of erger.

Voor mensen die op zoek zijn naar familieleden en vrienden is het enorm belastend dat veel digitale voorzieningen zijn weggevallen. Masten voor mobiele communicatie en telefonie zijn buiten werking, veel lokale serverruimtes en datacenter-faciliteiten die normaal een hoofdrol spelen bij het versturen van een simpel app’je, mailtje of om online te gaan, zijn verwoest. Daarom is inmiddels ook van de organisatie Telecom Sans Frontiers met een team technici naar het rampgebied afgereisd. Een eerste team is op weg naar de Turkse stad Gaziantep, in het hart van het getroffen gebied. Later volgen wellicht nog meer IT- en telecom-specialisten.

NGO

Télécoms Sans Frontières (TSF) is in 1998 opgericht als 's werelds eerste ngo die zich richt op noodhulptechnologieën. Tijdens humanitaire crises geven teams van TSF getroffen mensen de mogelijkheid om contact op te nemen met hun dierbaren en kunnen zij digitale hulpmiddelen gebruiken om weer enige controle over hun leven te krijgen. Ook bouwen of herstellen de TSF-technici in korte tijd communicatiecentra voor lokale en internationale hulpverleners. Dankzij hun 20 jaar ervaring zijn de TSF-technici in staat bestaande, vaak zwaar beschadigde IT- en telecom-faciliteiten aan te passen en te tweaken, zodat deze zo snel mogelijk weer operationeel zijn. TSF is lid van de United Nations Emergency Telecommunications Cluster (UNETC), partner van het Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (UNOCHA) en de Associatie van Zuidoost-Aziatische Naties (ASEAN), en lid van de adviescommissie van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken over internationaal communicatie- en informatiebeleid. Sinds de oprichting heeft TSF gereageerd op meer dan 140 crises in meer dan 70 landen en communicatiemiddelen verstrekt aan meer dan 20 miljoen mensen en bijna 1.000 ngo’s.

 

Lees ook
Telecomsector werkt aan brede certificering van glasvezel-technici

Telecomsector werkt aan brede certificering van glasvezel-technici

KPN, VodafoneZiggo, Eurofiber, DELTA Fiber, T-Mobile Nederland, Open Dutch Fiber, branchevereniging NLconnect en stichting SECT hebben de intentie uitgesproken om te komen tot een branchebrede certificering voor FttX glasvezelprofessionals. De partijen beogen daarmee de kwaliteit van de Nederlandse glasvezelnetwerken blijvend te garanderen. Tevens1

Rittal en STULZ: pioniers worden partners

Rittal en STULZ: pioniers worden partners

Rittal en STULZ hebben aangekondigd dat ze per direct een wereldwijd partnerschap aangaan voor de levering op maat van de infrastructuur, advies, ondersteuning en diensten op het gebied van datacenters. Klanten zullen profiteren van one-stop IT-infrastructuuroplossingen en van een uitgebreid portfolio van premium- en precisiekoelsystemen voor midd1

Ook online was IT INFRA zeer succesvol

Ook online was IT INFRA zeer succesvol

Op 10, 11 en 12 november vond het IT Infra-event plaats. Net als veel andere FHI-events werd het IT Infra event dit jaar georganiseerd in de vorm van een online kennisweek. Experts vertelden drie dagen lang over de laatste ontwikkelingen en technologie in de datacentermarkt. Dat leverde de 450 toeschouwers ook dit jaar weer veel nuttige informatie1