Lagere Zweedse energiebelasting voor datacenters ingevoerd

windmolens

De energiebelasting voor datacenters is in Zweden per 1 januari 2017 met 97% verlaagd. Met deze maatregel wil de Zweedse overheid het Scandinavische land een aantrekkelijkere vestigingsplaats voor datacenters maken.

De belastingverlaging werd in november aangekondigd. Datacenters betalen voortaan 0.005 SEK, omgerekend zo'n 0,00052 euro, per kWh. De belastingverlaging is van toepassing op zowel bestaande als nieuwe datacenters in Zweden en geldt voor datacenters met een capaciteit van tenminste 0,5 MW.

Voorheen bestond ongeveer de helft van de energiekosten in Zweden uit energiebelasting en kosten voor het gebruik van het energienetwerk. De belastingverlaging levert datacenters dan ook een forse kostenbesparing op. Zo kan een datacenter met een capaciteit van 10 MW afhankelijk van de locatie in Zweden waar het is gevestigd zijn energiekosten met 30 tot 50% verlagen.

Lees ook
Blackstone investeert 25 miljard dollar in AI-datacenters in één (!) Amerikaanse staat (Pennsylvania)

Blackstone investeert 25 miljard dollar in AI-datacenters in één (!) Amerikaanse staat (Pennsylvania)

Hoort u tegenstrijdige signalen over de vraag naar datacentercapaciteit als gevolg van AI? Een megainvestering toont het onverminderde vertrouwen van de financiële sector in de vraag naar AI. De Amerikaanse investeringsmaatschappij Blackstone heeft namelijk aangekondigd 25 miljard dollar te investeren in nieuwe datacenters en energievoorziening vo1

Nieuwe NEN-normcommissie moet energiegemeenschappen beter laten aansluiten op de praktijk — ook voor datacenters

Nieuwe NEN-normcommissie moet energiegemeenschappen beter laten aansluiten op de praktijk — ook voor datacenters

De Nederlandse normorganisatie NEN is gestart met een nieuwe normcommissie die zich richt op energiegemeenschappen. Dit initiatief komt op een cruciaal moment, nu de energietransitie vraagt om slimme en collectieve oplossingen voor het opwekken, opslaan en verdelen van energie.

IEA lanceert met Energy & AI Observatory waardevolle databron voor datacenter managers

IEA lanceert met Energy & AI Observatory waardevolle databron voor datacenter managers

De International Energy Agency (IEA) heeft een nieuw interactief platform gelanceerd: de Energy & AI Observatory. Deze online databron brengt wereldwijd het energieverbruik van AI-gedreven datacenters in kaart en toont tegelijkertijd hoe AI wordt ingezet om energie-efficiëntie te verbeteren in uiteenlopende sectoren.