Fiber Vakdag: Communicatie en automatisering belangrijk bij aanleg zakelijk glasvezel

FCA-2023-10-600400-IMG_4387

Leveranciers van zakelijk glasvezel moeten er hard aan trekken om levertijden van bestelde verbindingen in lijn te krijgen met de verwachtingen van klanten en ICT-partners. Tegelijkertijd is het belangrijk dat wholesale partners en eindklanten een reëel beeld hebben van de aanleg van glasvezel. Dit waren de belangrijkste conclusies van het discussiepanel dat onder de naam ‘Grillige Klantprocessen’ werd gehouden op de Fiber Vakdag van de Fiber Carrier Association.

In het panel onder leiding van FCA-directeur Andrew van der Haar kwamen de kersverse FCA-voorzitter (en directeur van Bright Access) Janarthanan Sundaram, Lex Nicolai van Blue Fiber en Patrick van der Valk van Nextpertise aan het woord. Volgens Sundaram is er met name sinds Corona, toen materialen en arbeid schaarser werden soms te optimistisch te werk gegaan. Het panel vergeleek de situatie met die van de automobielindustrie, waar een langere levertijd een gegeven is, terwijl bij glasvezel nog altijd de verwachting is dat binnen een aantal weken geleverd kan worden.

Oplossingen werden er ook aangedragen, al werd duidelijk dat er niet één Ei van Columbus het probleem zal gaan verhelpen. Van der Valk gaf, met zijn praktijkervaring als wholesale partner, aan dat het verkrijgen van inzicht door een beter geautomatiseerd bestel- en leverproces goed zou zijn om het bewustzijn bij partners en eindklanten te verhogen. Sundaram en Nicolai gaven aan hier ook al in te investeren. Software-ontwikkelaars in de zaal ontvingen de suggestie met enthousiasme. “De technologie is er klaar voor. We staan te springen om hier te helpen.”

Maar er is meer nodig om verwachtingen en levering dichter bij elkaar te brengen. Sundaram denkt hierbij aan het beter trainen van partners en personeel. Het plan van de FCA-Academie, waar zowel Van der Haar, Nicolai als Sundaram zich momenteel hard voor maken, zou hierbij kunnen helpen. De algehele conclusie van het drietal was dat de doorlooptijden van de aanleg van zakelijk glas door eindklanten acceptabel wordt gevonden, zolang er inzicht en communicatie is. Sundaram voegde daar nog aan toe dat partijen in de branche wel ook moeten blijven inzetten op optimalisatie van het proces.

Lees ook
Bright Access ondersteunt oproep FCA

Bright Access ondersteunt oproep FCA

Samenwerking tussen aanbieders, technologische innovaties en het nemen van meer verantwoordelijkheid door opdrachtgevers: deze door de Fiber Carrier Association aangedragen oplossingen voor het landelijke probleem rondom misstanden bij aanleg van glasvezel worden ondersteund door Bright Access.

Nieuw wereldrecord van 41Tbit/s voor onderzeese optische transmissie

Nieuw wereldrecord van 41Tbit/s voor onderzeese optische transmissie

Nokia Bell Labs en Alcatel Submarine Networks (ASN), een dochteronderneming van Nokia, hebben een nieuw wereldrecord gevestigd op het gebied van onderzeese optische transmissie. De bedrijven behaalden een netto doorvoersnelheid van 41 Tbit/s over een afstand van 291 km met behulp van een C-band onversterkt transmissiesysteem.

IDLab ontwikkelt optical receiver die 2000 Gbps per kanaal in datacenters mogelijk maakt

IDLab ontwikkelt optical receiver die 2000 Gbps per kanaal in datacenters mogelijk maakt

Tijdens de Europese Conferentie over Optische Communicatie (ECOC) die deze week in Glasgow plaatsvindt, presenteert een team van onderzoekers van IDLab, een imec-onderzoeksgroep aan de Universiteit van Gent, een optische ontvanger die een brute datatransmissiesnelheid van 200 Gbps behaalt.