Fiber Vakdag: Communicatie en automatisering belangrijk bij aanleg zakelijk glasvezel

FCA-2023-10-600400-IMG_4387

Leveranciers van zakelijk glasvezel moeten er hard aan trekken om levertijden van bestelde verbindingen in lijn te krijgen met de verwachtingen van klanten en ICT-partners. Tegelijkertijd is het belangrijk dat wholesale partners en eindklanten een reëel beeld hebben van de aanleg van glasvezel. Dit waren de belangrijkste conclusies van het discussiepanel dat onder de naam ‘Grillige Klantprocessen’ werd gehouden op de Fiber Vakdag van de Fiber Carrier Association.

In het panel onder leiding van FCA-directeur Andrew van der Haar kwamen de kersverse FCA-voorzitter (en directeur van Bright Access) Janarthanan Sundaram, Lex Nicolai van Blue Fiber en Patrick van der Valk van Nextpertise aan het woord. Volgens Sundaram is er met name sinds Corona, toen materialen en arbeid schaarser werden soms te optimistisch te werk gegaan. Het panel vergeleek de situatie met die van de automobielindustrie, waar een langere levertijd een gegeven is, terwijl bij glasvezel nog altijd de verwachting is dat binnen een aantal weken geleverd kan worden.

Oplossingen werden er ook aangedragen, al werd duidelijk dat er niet één Ei van Columbus het probleem zal gaan verhelpen. Van der Valk gaf, met zijn praktijkervaring als wholesale partner, aan dat het verkrijgen van inzicht door een beter geautomatiseerd bestel- en leverproces goed zou zijn om het bewustzijn bij partners en eindklanten te verhogen. Sundaram en Nicolai gaven aan hier ook al in te investeren. Software-ontwikkelaars in de zaal ontvingen de suggestie met enthousiasme. “De technologie is er klaar voor. We staan te springen om hier te helpen.”

Maar er is meer nodig om verwachtingen en levering dichter bij elkaar te brengen. Sundaram denkt hierbij aan het beter trainen van partners en personeel. Het plan van de FCA-Academie, waar zowel Van der Haar, Nicolai als Sundaram zich momenteel hard voor maken, zou hierbij kunnen helpen. De algehele conclusie van het drietal was dat de doorlooptijden van de aanleg van zakelijk glas door eindklanten acceptabel wordt gevonden, zolang er inzicht en communicatie is. Sundaram voegde daar nog aan toe dat partijen in de branche wel ook moeten blijven inzetten op optimalisatie van het proces.

Lees ook
Komende jaren 81.500 datacenter vacatures in Europa

Komende jaren 81.500 datacenter vacatures in Europa

De komende jaren ontstaan er in Europa 81.500 vacatures voor functies in datacenters. Dat blijkt uit een onderzoek van het Uptime Institute. De groei in arbeidsplaatsen bedraagt gemiddeld 2 tot 3% per jaar. Daarnaast is ook sprake van een uitstroom als gevolg van pensionering en mensen die de sector verlaten.

Over Het belang van nationale en internationale glasvezelverbindingen

Over Het belang van nationale en internationale glasvezelverbindingen

Tijdens de online Conferentie Nederland Digitaal, die wordt georganiseerd door de ministeries van EZK, BZK en Noorden Digitaal, zal ik samen met Robert van Tuinen, Manager Strategy & Business Development bij Groningen Seaports en Board Member bij FCA, ingaan op de vraag waarom onze nationale en internationale glasvezelverbindingen zo ontzettend be1

Digitale infrastructuur gaat komende jaren sterk veranderen

Digitale infrastructuur gaat komende jaren sterk veranderen

De digitale infrastructuur gaat de komende jaren flink veranderen, meent Justin Dustzadeh, Chief Technology Officer van Equinix. In dit artikel benoemt hij de in zijn ogen 5 belangrijkste trends die de datacenterindustrie in de gaten moet houden.