<


‘Klanten vragen steeds vaker: ik wil meer, help me dat te regelen’

Rogier den Boer_3_2

 

Lokaal aanwezig zijn, is tijdens de pandemie enorm belangrijk geweest, vertelt Rogier den Boer van CommScope. En zal dat ook de komende tijd blijven. “Bij veel klanten stond er veel druk op de ketel door de plotselinge overstap naar werken-op-afstand. Doordat wij als CommScope beschikken over een lokaal team dat kan werken met een uitstekend partnernetwerk hebben we veel van de vragen van klanten goed kunnen invullen. Met name de tools die we hier in Nederland gebruiken, hebben daarbij een belangrijk verschil gemaakt”.

“Als CommScope werken we in Nederland voor drie belangrijke doelgroepen: enterprise datacenters, cloud providers en hyperscalers”, vertelt Rogier den Boer. “Door de pandemie kreeg  de push richting digitalisering die in ons land natuurlijk al een hele tijd aan de gang is plotsklaps een enorme extra impuls. Voor onze klanten ontstond daardoor een uitdaging: hou ik vast aan mijn bestaande visie waarbij ik vooral kijk naar de eisen en wensen op de middellange en langere termijn? Of ga ik toch een aantal maatregelen nemen die vooral op de korte termijn belangrijk zijn?”

Scenario’s en alternatieven

Het is juist op dit soort momenten dat een leverancier en zijn partners hun waarde kunnen bewijzen. Den Boer: “We hebben veel met datacenters gepraat. Er is namelijk geen one size fits all aanpak. Je moet samen met het datacenter goed kijken naar hun situatie. Daarbij gebruiken wij softwarematige tools waarmee we scenario’s en alternatieven kunnen maken en kunnen doorrekenen - in capaciteiten en in de benodigde materialen.. Daarmee kunnen we een klant echt helpen: welke korte termijn-stappen moeten we nu zetten en wat kunnen we inpassen in de plannen voor de middellange termijn? Moeten we sommige stappen uit zo’n plan misschien naar voren halen? De prioriteiten wellicht net even anders leggen zodat men - bijvoorbeeld - capaciteitsproblemen op de korte termijn goed het hoofd kan bieden, zonder dat er toekomstige rip-and-replace situaties ontstaan?”

Beschikken over een partnernetwerk met gecertificeerde medewerkers is wat dan het verschil maakt, meent Den Boer. “Het verschil zit ‘m vaak in de functionele eisen versus de technische eisen. De kern is: wat wil het datacenter precies bereiken? Als we die functionele eisen duidelijk hebben, dan kun je de vertaling maken naar techniek. En dan kun je ook prima scenario’s en alternatieve oplossingen uitwerken. Zodat je samen met de mensen van het datacenter kunt bekijken wat de impact van de alternatieven is op snelheden, verliezen, lengtes van kabels, wel of niet pre-terminated kabels toepassen, aantallen fibers, noem maar op.”

Goed gedaan

Samen een goed plan uitwerken is natuurlijk belangrijk, maar we kennen allemaal de supply chain issues waarmee vrijwel iedere branche te maken heeft. Hoe ging dat midden in de pandemie, terwijl ook nog eens veel mensen ziek waren? “Snel kunnen leveren, maar ook snel kunnen installeren is uiteraard cruciaal in dit soort situaties. Ondanks aanhoudende COVID- en supply chain-problemen, verwachten we veel datacenteractiviteit nu IT-managers zich aanpassen aan het nieuwe normaal. ”

Veel datacenters stelden tijdens de pandemie dezelfde vraag: blijft de aanpak die we nu kiezen om meer capaciteit beschikbaar te maken ook in toekomst voldoende flexibel? “Hierbij maakt de tooling die we gebruiken het verschil. Die software laat namelijk duidelijk zien waar de toekomstige uitbreidingsmogelijkheden zitten, waar in de toekomst aanpassingen mogelijk zijn enz. De uitdagingen waren vaak redelijk vergelijkbaar en ook de componenten die datacenters nodig hebben zijn vaak dezelfde, maar het gaat nu juist om die vertaalslag. Wat ik zelf erg interessant heb gevonden is het feit dat we veel datacenters hebben kunnen helpen door hen te informeren over de aanpak en de keuzes die hyperscalers maken om enerzijds grote capaciteiten te creëren terwijl men toch zeer flexibel kan blijven inspelen op veranderende eisen en wensen van klanten.”

Eco first

Heel positief vindt Den Boer dat zelfs tijdens een pandemie veel datacenters toch nadruk bleven leggen op duurzaamheid. “We kregen - en krijgen - dagelijks vragen over onze duurzaamheidsaanpak. Bijvoorbeeld over het verpakkingsmateriaal. Single-use plastics staat bijvoorbeeld hoog op agenda bij veel klanten. Bij veel aanbieders is het nog steeds: iedere patchkabel in zijn eigen plastic zakje. Maar waarom eigenlijk?”

“Wij zijn versneld aan het overstappen voor veel van onze producten op kartonnen en papieren verpakking. Ook productspecificaties, manuals en dergelijke krijgt de klant niet meer op papier. Op alle materialen staat een QR-code waarmee de klant alle relevante informatie over dat product kan downloaden. Ook vragen veel klanten naar de manier waarop wij producten ontwikkelen. Kunnen we producten bijvoorbeeld zo ontwikkelen dat zij langer mee kunnen? Natuurlijk kan dat. En dat doen we dus ook al volop. Daar kun je ook in je design rekening mee houden: langer doen met producten. Klanten willen nu eenmaal dat producten langer mee gaan, maar tegelijkertijd ook nieuwe technische ontwikkelingen kunnen ondersteunen. Dat betekent dus dat het product zo ontworpen moet worden dat het flexibel inzetbaar blijft en kan meegroeien met technische ontwikkelingen.”

“We krijgen ook veel vragen over de hoeveelheid energie die het produceren kost. We willen minder energie voor productie, minder gevaarlijke stoffen, minder afval. Dat is een kernpunt in onze ontwerp- en manufacturing-processen geworden. Dat zie je ook terug in onze producten: wij leveren eco first met bijvoorbeeld zo min mogelijk plastic maar juist recyclebaar verpakkingsmateriaal zoals karton. Een klant die dat niet wil, zal er heel bewust om moeten vragen. Anders leveren wij simpelweg eco first.”

Den Boer: “Ik denk dat de mindset van veel mensen in de datacenterindustrie inmiddels flink veranderd is. Maar waar ik wel voor wil waarschuwen: de slager moet niet zijn eigen vlees gaan keuren. Net als wij zelf, vinden ook onze partners deze trend belangrijk. Vaak uit intrinsieke motivatie maar natuurlijk ook op basis van vragen van klanten. CommScope’s toewijding aan duurzaamheid is een van onze kernwaarden en wordt aangetoond door onze inspanningen om klanten te helpen hun eigen duurzaamheidsdoelen te bereiken met het gebruik van onze producten en oplossingen”.

(foto Jasper Bosman)

Lees ook
BIPT publiceert studie over datacentra en aanbieders van digitale inhoud in België

BIPT publiceert studie over datacentra en aanbieders van digitale inhoud in België

Om een beter zicht te krijgen op Belgische spelers binnen het werkgebied van de datacenters en de aanbieders van digitale inhoud, voerde het BIPT een studie uit die de commerciële ontwikkelingen op de markt analyseert en de diensten die er aangeboden worden inventariseert. Daarnaast werd ook gekeken hoe er wordt omgegaan met veiligheid en duurzaamheid.

Panduit ultra-resistente nylon kabelbinders breiden outdoor-mogelijkheden uit

Panduit ultra-resistente nylon kabelbinders breiden outdoor-mogelijkheden uit

Panduit heeft een serie kabelbinders geïntroduceerd die bestand is tegen ruwe gebruiksomgevingen en uv-straling. De nieuwe PLT-6120 kabelbinders zijn gemaakt van veerkrachtig polyamide 612 met een gegarandeerde levensduur van 20 jaar.

Gids biedt bedrijven richtlijnen voor CO2-reductie

Gids biedt bedrijven richtlijnen voor CO2-reductie

Het bedrijfsleven is een van de grootste veroorzakers van de wereldwijde CO2-uitstoot. Om de uitstoot sneller terug te dringen, publiceerde adviesbureau Normative een nieuwe gids waarin de essentie van CO2-boekhouding voor bedrijven wordt uitgelegd, van theorie tot best practices.