Generatie Y gaat eisen aan datacenters veranderen

Een datacenter (bron: FreeImages.com/Erik Araujo)

De millenniumgeneratie – ook wel aangeduid als ‘Generatie Y’ – gaat een flinke stempel drukken op de toekomstige netwerken. Vergeleken met babyboomers stellen ‘millennials’ hogere eisen aan de capaciteit en flexibiliteit van het netwerk. Ook verwachten zij een breder aanbod aan diensten en andere factureringsmodellen. Hiermee gaat de generatie de eisen die worden gesteld aan datacenters veranderen.

Dit blijkt uit onderzoek van CommScope onder vierduizend millennials en babyboomers in San Francisco, Londen, São Paulo en Hongkong naar de levensstijl en het uitgavenpatroon van millennials, een aanduiding voor personen geboren tussen 1980 en 2000. De veranderende eisen hebben uiteraard ook invloed op datacenters en de eisen die hieraan worden gesteld. Door hier nu al rekening mee te houden kunnen datacenterbeheerders tijdig op deze trend inspelen.

Dominant op de arbeidsmarkt

Millennials vormen in 2025 driekwart van de wereldwijde beroepsbevolking. Door deze oververtegenwoordiging zullen de voorkeuren en uitgavenpatronen van deze belangrijke groep van directe impact zijn op content- en telecomserviceproviders. Zo geeft tijdens het onderzoek 77 procent van de respondenten aan het ‘eens’ of ‘zeer eens’ met de stelling dat het altijd en overal mogelijk moet zijn om video te streamen. Die dienstverlening mag best iets kosten. De helft van de respondenten heeft 5 procent van het jaarsalaris over voor supersnel internet.

Ook blijkt uit het rapport dat:

  • Meer dan 85 procent van de millennials de beschikking heeft over een smartphone.
  • Millennials verknocht zijn aan internet. Ze zijn zelfs bereid om zaken als sanitair, verwarming, airconditioning, persoonlijk vervoer en kabeltelevisie op te geven voor de connectiviteit en elektriciteit die nodig is om de mobiele telefoon, laptop of tablet op te laden.
  • Twee derde van de millennials het ‘eens’ of ‘zeer eens’ is met de stelling dat social media de belangrijkste vorm van sociale communicatie is. Bij de babyboomers is dit een derde.
  • Driekwart van de millennials graag zelf de internetsnelheid wil kunnen aanpassen aan de activiteiten – en bereid is daarvoor te betalen.

Trends en eisen

Deze bevindingen wijzen op een aantal trends en eisen waar netwerkserviceproviders rekening mee moeten houden:

  • Providers van draadloze netwerken moeten blijven investeren in het bouwen en uitbreiden van hun netwerken. Voor de realisatie van inpandige draadloze netwerken doen bedrijven, retailers, hotels en andere organisaties er goed aan om de samenwerking te zoeken met de providers.
  • Draadloze netwerken moeten een steeds hogere snelheid, meer capaciteit en een lagere latency bieden. Cloudgebaseerde Radio Access Networks (Cloud RAN’s), virtualisatie en 5G-technologieën kunnen hierbij helpen.
  • Glasvezel wordt steeds verder richting de randen van het netwerk uitgerold, zodat daar hogere bandbreedtes en lagere latency kan worden gerealiseerd.
  • Software-Defined Networking (SDN) en Network Function Virtualization (NFV) verbeteren de netwerkefficiëntie en -capaciteit daar waar nodig en maken het eenvoudiger om netwerken aan te passen.

“Millennials zijn over een paar jaar goed voor het leeuwendeel van de aankopen. Omdat ze veel belang hechten aan mobiele apparaten en een snelle toegang tot internet, nemen de eisen die worden gesteld aan connectiviteit alleen maar toe. Om aan de verwachtingen te voldoen, moet die connectiviteit wel anders worden ingevuld dan bij vorige generaties”, zegt Morgan Kurk, chief technology officer bij CommScope.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.