Waterstofgebaseerde brandstofcellen moeten transitie naar duurzame energiebronnen versnellen

Daimler gaat waterstofgebaseerde brandstofcellen ontwikkelen voor datacenters. Hiermee wil het bedrijf een duurzamer alternatief voor dieselgeneratoren leveren, die op dit moment vaak worden ingezet in datacenters die op zonne- of windenergie draaien om een tekort aan duurzame energie op te kunnen vangen.

Het Duitse Daimler levert al lange tijd waterstofgebaseerde brandstofcellen voor Mercedes-Benz voertuigen, die hiermee inmiddels miljoenen kilometers ter wereld hebben afgelegd. De ervaring die het bedrijf in deze sector met waterstofgebaseerde brandstofcellen heeft opgedaan wil Daimler nu ook inzetten in sectoren die niet gerelateerd zijn aan transport. Het project wordt uitgevoerd door de dochteronderneming van Daimler NuCellSys, Mercedes-Benz Research and Development North America (MBRDNA) en Daimler Innovations Lab1886. Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met Hewlett Packard Enterprise (HPE), Power Innovations (PI) en het Amerikaanse National Renewable Energy Laboratory (NREL).

Tekort aan zonne- en windenergie opvangen

Sommige datacenters worden al langer duurzaam aangedreven met behulp van onder meer energie afkomstig uit windmolenparken en zonneparken. Zowel de wind als de zon leveren echter geen constante hoeveelheid energie, waardoor het risico bestaat dat datacenters tijdelijk moeten terugvallen op alternatieve energiebronnen om de energievoorziening in staat te houden. In de praktijk wordt hierbij vaak gebruik gemaakt van dieselgeneratoren. Deze generatoren draaien echter op fossiele brandstof, wat niet strookt met het duurzame karakter van deze datacenters.

Met waterstofgebaseerde brandstofcellen wil Daimler datacenter een duurzamer alternatief bieden. Indien zonnepanelen en/of windmolens meer energie opwekken dan het datacenter nodig heeft, kan de overtollige energie worden ingezet om waterstof te creëren en op te slaan. Deze waterstof kan vervolgens worden aangesproken op momenten dat zonnepanelen en/of windmolen te weinig energie leveren om aan de behoefte van het datacenter te kunnen voldoen. Daimler wijst erop dat een brandstofcel een hoge betrouwbaarheid biedt in combinatie met een lage uitstoot en geluidsproductie. Daarnaast nemen brandstofcellen volgens het bedrijf relatief weinig ruimte in beslag. Dit maakt de systemen een interessante energievoorziening voor datacenters.

Technologiekooperation zu non-automotive Brennstoffzellensystemen: Daimler kooperiert mit Computing-Experten: Automobile Brennstoffzellentechnologie für CO2-freie Energieversorgungssysteme

Daimler wil datacenters laten terugvallen op waterstofgebaseerde brandstofcellen indien onvoldoende zonne- en windenergie beschikbaar is (bron foto: Daimler)

Kosten terugdringen

Daimler stelt daarnaast dat in traditionele datacenters 30% tot 40% van de bouwkosten wordt veroorzaakt door de energievoorziening. Het gebruik van waterstofgebaseerde brandstofcellen kan deze kosten terugdringen. Zo hoeft niet meer te worden geïnvesteerd in onder meer dieselgeneratoren, schakelkasten en centrale UPS-systemen. De brandstofcellen kunnen energie rechtstreeks aan de racks in een datacenter leveren.

 

“De volwassenheid van automotive brandstofcelsystemen staat vandaag de dag buiten kijf. Zij worden dagelijks gebruikt en zijn een rendabele optie voor de transportsector. De kansen van waterstof buiten de mobiliteitssector - energie, industriële en residentiële sectoren - zijn echter veelzijdig en vereisen de ontwikkeling van nieuwe strategieën. Schaalgrootte en daarmee modularisatie zijn belangrijke uitdagingen”, legt Prof. Dr. Christian Mohrdieck, Fuel Cell Director bij Daimler en CEO of Daimler’s dochteronderneming NuCellSys, uit.

Integratie in HPE Apollo 6000 Gen10 en HPE SGI 8600

“De snelgroeiende vraag naar energie zet traditionele energieoplossingen onder druk. Het gebruik van Daimler brandstofcellen als continue energieoplossingen en noodstroomvoorzieningen stelt ons in staat nieuwe, duurzame, kosteneffectieve en snelle methodes te verkennen om de datacenters van klanten aan te drijven”, aldus Bill Mannel, Vice President & General Manager HPC en AI bij HPE. Het bedrijf wil brandstofcellen integreren in zijn huidige IT-infrastructuuroplossingen, waaronder de HPE Apollo 6000 Gen10 en HPE SGI 8600.

Technology-collaboration-on-non-transportation-fuel-cell-systems-Daimler-partners-with-computing-experts-to-transfer-automotive-fuel-cell-technology-to-carbon-free-energy-supply-systems

De waterstofgebaseerde brandstofcel van Daimler (bron foto: Daimler)

Meer over
Lees ook
Hoe gaan we om met 80 kW racks?

Hoe gaan we om met 80 kW racks?

Het ontwikkelen van een datacenter rack dat 80 kW aan elektrisch vermogen nodig heeft, is een ingrijpende technische uitdaging die zowel nieuwe mogelijkheden als beperkingen met zich meebrengt. In Nederland lijkt zo’n rack wellicht (nog?) Ondenkbaar, maar op Reddit wordt hierover een interessante discussie gevoerd, voornamelijk door Amerikaanse da1

De grote vraag is of de Rekenkamer ook naar datacenters kijkt

De grote vraag is of de Rekenkamer ook naar datacenters kijkt

Wat hebben de Rekenkamer en datacenters met elkaar te maken? Wellicht meer dan de bedrijven en toeleveranciers van die sector zich realiseren. Grotendeels onder de radar van de publieke belangstelling is de Rekenkamer namelijk bezig met onderzoek dat over de achillespees van de datacenters gaat: het energieverbruik.

NEN publiceert richtlijn PGS 37-1 voor energieopslagsystemen

NEN publiceert richtlijn PGS 37-1 voor energieopslagsystemen

Het gebruik van energieopslagsystemen ofwel Energy Storage Systems (ESS) met lithiumbatterijen neemt steeds meer toe. Daarmee groeit ook de noodzaak om dit op een verantwoorde manier te doen. In reactie hierop heeft NEN de Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen PGS 37-1 ontwikkeld in samenwerking met een team van experts uit het bedrijfsleven en over1