Verduurzaming hoog op agenda CFO’s grootste Nederlandse bedrijven

duurzaam

Maar liefst 96 procent van de Chief Financial Officers (CFO’s) van de 250 grootste Nederlandse bedrijven noemt duurzaamheid (ESG - Environmental, Social, Governance) een belangrijk vraagstuk voor hun organisatie. Dat blijkt uit onderzoek door de Universiteit van Amsterdam (UvA) in opdracht van Transformation Forums onder de 250 grootste bedrijven van Nederland. Hoewel vrijwel alle ondervraagde CFO’s het belang van duurzaamheidsdoelstellingen erkennen, worstelt het grootste gedeelte van hen nog steeds met de praktische uitvoering ervan.
 
Een belangrijke reden hiervoor lijkt het ontbreken van duidelijke doelstellingen op het gebied van duurzaamheid. Zo geeft maar liefst zeventig procent van de 250 grootste bedrijven duidelijke financiële doelen mee aan managers, terwijl slechts een kwart van hen eisen stelt op het gebied van duurzaamheid. “Duurzaamheid is top of mind van elke CFO, maar er valt nog een wereld te winnen in de doorvertaling naar de business”, zegt onderzoeker Professor Frank Verbeeten, Hoogleraar Accounting aan de Universiteit van Amsterdam.
 

Duurzame business modellen

Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de ondervraagde CFO’s duurzaamheid als een belangrijke bron van waardecreatie voor hun organisatie ziet. Verbeeten: “Het bewustzijn en de wil is er, maar de doorvertaling naar de business vergt tijd en een duidelijk verdienmodel. Bedrijven zoeken naar waardecreatie. Een integrale aanpak van duurzaamheid, ESG, is nodig om zowel maatschappelijke als economische waarde te creëren”. Lodewijk Lockefeer, CFO Royal Zeelandia, lid curatorium Universiteit van Amsterdam en de Raad van Advies van CFO Forum beaamt dit: "De eerste reactie van een CFO en/of Finance Professional is om ESG te benaderen vanuit rapportage en compliance, wat zeker een belangrijk fundament is. Maar dat alleen is niet voldoende. Een andere invalshoek is om de organisatie intern te mobiliseren met behulp van bijvoorbeeld performance management. Uiteindelijk is de krachtigste versneller, het inzetten van ESG als ‘creator’ van business waarde. ESG is een uitgelezen kans voor CFO’s om nu verder te gaan dan het rapporteren alleen. Finance Professionals, in hun rol als leider, spelen een cruciale rol deze transformatie te realiseren.”
 

Meetbaar maken

De CFO is als ‘onafhankelijk financieel geweten’ medeverantwoordelijk voor de gestelde bedrijfsdoelen. Uit het onderzoek blijkt echter dat veel CFO's moeite hebben met het meetbaar maken van duurzaamheid. Maar liefst driekwart van alle ondervraagden zegt niet over de juiste data te beschikken om de financiële impact van duurzaamheid door te berekenen. Een van de ondervraagde AEX-CFO’s legt uit: “Een obstakel is dat er een moeras aan standaarden is op het gebied van duurzaamheid. Wees proactief, houd contact met de toonaangevende instanties, geef input en volg je eigen (integrale) lijn door concrete KPI’s te hanteren”. Verbeeten voegt toe: “Ondanks dat het voor de meeste CFO’s lastig is om de toegevoegde (financiële en economische) waarde van duurzaamheid écht inzichtelijk te krijgen, zien we dat bestuurders crises als de corona pandemie en het klimaat aangrijpen om hun bedrijven voor te bereiden op de toekomst. Er is een platform voor verandering en CFO’s hebben nu de kans om hun business te verduurzamen én economisch rendabel te maken.”
 

 

Meer over
Lees ook
MWC19 onderzoek: 90 procent van operators vreest voor hogere energiekosten

MWC19 onderzoek: 90 procent van operators vreest voor hogere energiekosten

Vertiv en onderzoeksbureau 451 Research maken de resultaten bekend van een uitgebreide studie over 5G-diensten. Het onderzoek laat het nodige optimisme zien over deze diensten en de relatie ervan met edge computing. Het merendeel van de deelnemende telecomoperators gelooft dat het 5G-tijdperk in alle regio’s pas echt van start gaat in 2021. 88 pro1

Citrix brengt prioriteiten Nederlandse IT-beslissers in kaart

Citrix brengt prioriteiten Nederlandse IT-beslissers in kaart

Nederlandse IT-beslissers werken gemiddeld 9 jaar als IT-verantwoordelijke bij dezelfde organisatie. Ze veranderen van baan als ze toe zijn aan een nieuwe uitdaging (26,2%) of als ze via een headhunter een aanbieding krijgen voor een baan met meer perspectief (15,5%). Dat komt naar voren uit een recent onderzoek in opdracht van Citrix onder 850 IT1

IT-ruimte voor online kanalen groeit zeer snel

IT-ruimte voor online kanalen groeit zeer snel

Nu retailers strijden om het bieden van de meest unieke en gepersonaliseerde klantervaring, neemt het gebruik van de cloud, IoT en big data toe in winkels, op online kanalen en in distributiecentra. Toch loopt een kwart van de retailers nog achter voor wat betreft de adoptie van nieuwe technologieën en de integratie ervan in de bedrijfsvoering voo1