Kansen nu operators 5G nog vóór 2022 willen uitrollen

In 2022 hebben de meeste operators (98 procent) hun eerste commerciële 5G-diensten uitgerold, zo blijkt uit onderzoek dat Vertiv en technologieanalysebedrijf 451 Research hielden naar de status van 5G. Het onderzoek biedt inzicht in strategieën en implementatieplannen voor 5G en Edge van meer dan honderd internationale beslissers in de telecom, alsmede de diensten die ondersteund worden door vroege implementaties en de belangrijkste technische enablers voor 5G-succes.

Web Respondenten zijn zeer optimistisch over de vooruitzichten van 5G en zijn hard op weg met hun implementatieplannen. 12 procent van de operators verwacht in 2019 5G-diensten uit te rollen, en nog eens 86 procent verwacht dit te doen tegen het jaar 2021. Hierbij zijn de eerste diensten vooral gericht op het ondersteunen van bestaande datadiensten (96 procent) en nieuwe klantenservices (36 procent). Ongeveer een derde van de respondenten (32 procent) verwacht bestaande enterprise-diensten te ondersteunen; 18 procent verwacht nieuwe enterprise-diensten te leveren.

Volledige dekking

Netwerken blijven zich ontwikkelen en dekking wordt steeds groter. Daardoor wordt 5G op zichzelf een belangrijke enabler voor opkomende edge-toepassingen waarvoor dataoverdracht met veel bandbreedte en lage latency nodig is, zoals virtual en augmented reality, digitale gezondheidszorg en slimme huizen, gebouwen, fabrieken en steden. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt echter dat hier tevens een grote uitdaging ligt voor de sector. Zo verwacht de meerderheid van de respondenten (68 procent) dat ze pas vanaf 2028 of later volledige 5G-dekking zullen bereiken. 28 procent verwacht in 2027 volledige dekking te hebben, en slechts 4 procent verwacht totale dekking in 2025.

Netwerktransformatie

Voor de ondersteuning van 5G-diensten zetten telecombedrijven de implementatie van multi-access edge computing-sites (MEC) in gang, om de mogelijkheden van de cloud direct naar het radio access network (RAN) te brengen. 37 procent van de respondenten gaf aan dat ze al bezig zijn met het implementeren van MEC-infrastructuur voor 5G-implementaties, terwijl nog eens 47 procent van plan is om MEC’s te implementeren.

Nu nieuwe computinglocaties online komen die 5G ondersteunen, wordt het om winstgevend te blijven belangrijker om steeds dichtere netwerken op afstand te monitoren en beheren. Op het gebied van beheer op afstand, werd data center infrastructure management (DCIM) genoemd als belangrijkste enabler (55 procent), gevolgd door energiemanagement (49 procent). Verder geeft het onderzoeksrapport aan dat om de netwerkdichtheid te krijgen die voor 5G nodig is, operators het aantal RAN-locaties wereldwijd de komende tien tot vijftien jaar mogelijk moeten verdubbelen – en dat maakt beheer op afstand cruciaal.

“5G is de meest impactvolle en moeilijke netwerkupgrade in de telecombranche ooit”, zegt Brian Partridge, research vice president bij 451 Research. “Over het algemeen erkent de sector de schaal van deze uitdaging en de noodzaak van enabling-technologieën en -diensten om winstgevend te blijven onder meer door steeds gedifferentieerder netwerken efficiënter te beheren en de impact van hogere energiekosten te beperken.”

Dossiers
Meer over
Lees ook
MWC19 onderzoek: 90 procent van operators vreest voor hogere energiekosten

MWC19 onderzoek: 90 procent van operators vreest voor hogere energiekosten

Vertiv en onderzoeksbureau 451 Research maken de resultaten bekend van een uitgebreide studie over 5G-diensten. Het onderzoek laat het nodige optimisme zien over deze diensten en de relatie ervan met edge computing. Het merendeel van de deelnemende telecomoperators gelooft dat het 5G-tijdperk in alle regio’s pas echt van start gaat in 2021. 88 pro1

Citrix brengt prioriteiten Nederlandse IT-beslissers in kaart

Citrix brengt prioriteiten Nederlandse IT-beslissers in kaart

Nederlandse IT-beslissers werken gemiddeld 9 jaar als IT-verantwoordelijke bij dezelfde organisatie. Ze veranderen van baan als ze toe zijn aan een nieuwe uitdaging (26,2%) of als ze via een headhunter een aanbieding krijgen voor een baan met meer perspectief (15,5%). Dat komt naar voren uit een recent onderzoek in opdracht van Citrix onder 850 IT1

IT-ruimte voor online kanalen groeit zeer snel

IT-ruimte voor online kanalen groeit zeer snel

Nu retailers strijden om het bieden van de meest unieke en gepersonaliseerde klantervaring, neemt het gebruik van de cloud, IoT en big data toe in winkels, op online kanalen en in distributiecentra. Toch loopt een kwart van de retailers nog achter voor wat betreft de adoptie van nieuwe technologieën en de integratie ervan in de bedrijfsvoering voo1