De ITchannelPRO datacentergesprekken: Interconnect
Dit voorjaar startte ITchannelPRO met een serie interviews en gesprekken met directies van datacenters, toeleveranciers en deskundigen. De serie begon met een bezoek aan Interconnect Services B.V. in ‘s-Hertogenbosch.
Interconnect had kort daarvoor bekend gemaakt in ‘s-Hertogenbosch te gaan uitbreiden met de bouw van nieuw hoofdkantoor en datacenter. Het gesprek met directeur Rob Stevens vond plaats in een grote ruimte op het kantoor in 's-Hertogenbosch.
Enkele dagen voor dit interview was er een brand in een datacenter in Straatsburg. Mede omdat de impact ook buiten Frankrijk merkbaar was, werd in die periode veel over de brand gesproken.
Rob sprak van een zorgelijk voorval. Hij en veel van zijn collega’s keken in maart en april van dit jaar met een schuin oog naar Straatsburg. Tegelijk was dat incident een reden om te spreken over de verschillen in de sector.
Klant wordt kritischer
Rob ziet klanten steeds kritischer worden bij het maken van de keuze voor een datacenter. Parallel daaraan heeft Interconnect het aanbod ook uitgebreid. Interconnect is een datacenter- en cloudspecialist met twee eigen onafhankelijke datacenters. Vanuit deze datacenters levert Interconnect zijn eigen private cloud dienstverlening. Met een aanvullend dienstenportfolio, dat o.a. uit security en connectiviteit (eigen glasvezelnetwerk) bestaat, voorziet Interconnect in een compleet dienstenpakket. Rob: “De keuze hiervoor hebben we al enige jaren terug gemaakt. Vroeger kon je je datacenter vullen met de automatiseerders uit de regio, die elk een paar servers bij je neerzette. Wij leverden housing, stroom, koeling en de beveiligde ruimte. Dat soort klanten bestaat nog steeds, maar het is niet de hoofdmoot van onze business.”
Meer business van grote klanten
De meeste bestaande en nieuwe business komt van klanten met meerdere racks en zelfs hele cages. “ Dat zijn dus een aantal grote klanten, waar we trots op zijn!” Klanten, die zoveel ruimte en capaciteit huren, stellen ook andere eisen aan een datacenter. Rob geeft aan dat het hebben van de bekende ISO- en NEN-certificeringen allang niet meer volstaat om gekozen te worden. “Steeds vaker zien we dat referenties een belangrijke rol spelen. De gesprekken die we voeren, zijn ook niet meer met alleen de inkoper en de technisch verantwoordelijke. Wij zitten aan tafel met servicemanagers, risk en compliance managers. We merken dat er steeds meer behoefte is aan maatwerkoplossingen. En hier spelen we natuurlijk graag op in.” Die professionalisering aan de vraagzijde heeft natuurlijk gevolgen voor de aanbodzijde. Interconnect heeft de expertise om dergelijke klanten te kunnen bedienen. Daar richt het zich ook nadrukkelijk op met eigen gecertificeerde datacenter- en cloudspecialisten. “Maar je kunt je ook voorstellen dat dit een ontwikkeling is waarbij de kleinere datacenters aan het kortste eind trekken. Zij kunnen dit niet bijbenen en zullen bepaalde veeleisende klanten gaan verliezen,” schat Rob in.
Connectiviteit
Wat Rob ook waarneemt, en waar Interconnect op inspeelt, is een andere vraag naar connectiviteit. “Klanten die zelf, of voor hun eindklanten, afhankelijk zijn van de toegang tot de hyperscalers zijn bij ons ruim vertegenwoordigd. Die zogenaamde ‘cloud opritten’ maken deel uit van onze focus op connectiviteit. Connectiviteit staat voor kwalitatief hoogwaardige verbindingen, lage latency en redundantie.“ Die eisen hebben te maken met verwachtingen van de klant. Hij wil gewoon altijd, 24/7/365 online zijn en verzekerd van een goede nachtrust. En dat kan Interconnect hem bieden.
dit artikel verscheen eerder op ITchannelPRO