Cyxtera verlaat de Nederlandse markt

Cyxtera DC

Medio 2020 verscheen een nieuwe speler op de Nederlandse datacentermarkt: Cyxtera. Een Amerikaanse exploitant die de Europese expansie uitbreidde met een footprint op het Polanenpark, tussen Haarlem en Amsterdam. Nu, minder dan drie jaar na de start, verlaat het zwaar gehavende bedrijf de Nederlandse markt. Wat is er gebeurd?

Cyxtera begon de activiteiten in Nederland vanuit het gebouw van CyrusOne. Het is daarmee een huurder. Op die manier kon het in betrekkelijk korte tijd 60 datacenters starten in 26 landen. Die constructie is niet uitzonderlijk, maar het speelt wel een belangrijke rol bij de meest recente ontwikkelingen.

Brexit en Amerika

Vanaf de start – Datacenterworks heeft meerdere keren aandacht besteed aan het bedrijf en het portfolio – viel op dat de focus voor het werven van klanten amper op de Nederlandse markt lag. Men verwachtte de datazalen vooral te vullen met klanten die wegens Brexit een footprint in de EU zochten en met Amerikaanse klanten die zo data en applicaties dichter bij Europese klanten kon brengen.

Die aanpak is duidelijk niet succesvol gebleken. In het voorjaar van 2023 heeft de onderneming in Amerika toestemming gevraagd voor een chapter 11 procedure. Dit is enigszins vergelijkbaar met de combinatie van surseance van betaling en een vrijwillig faillissement.

Bij een chapter 11 procedure worden enorm veel documenten door de partijen ingebracht en tegenwoordig zijn die praktisch allemaal online terug te vinden. Daardoor is het mogelijk tot op detailniveau te achterhalen wat er is gebeurd, wie de grootste schuldeisers zijn en welke andere problemen zich hebben voorgedaan.

In het geval van Cyxtera zijn er meerdere oorzaken aan te wijzen voor de penibele situatie. De grootste molensteen om de hals van het bedrijf zijn de rentelasten. Op het bedrijf rusten schulden van meer dan $1 miljard. De expansie en beursgang hebben enorme bedragen gekost. Zolang de rente laag en stabiel was lukte het de schuld onder controle te houden. Dat het bedrijf in veel markten groeide en meer omzet maakte was ook positief. Hoewel nergens is terug te vinden in welk tempo men de schulden wilde aflossen, was er geen reden voor zorg.

Rentelast

Dat beeld is het afgelopen jaar veranderd. De fase van gratis geld is voorbij. In plaats van $35 miljoen moest Cyxtera $70 miljoen per jaar aflossen. Ook met de hogere omzetten was dat niet te doen. Na vele maanden zoeken naar alternatieve financiering – lees het aangaan van nog meer schulden – was er geen zicht op resultaat, maar de bodem van het vat was wel in zicht. Daarom is de chapter 11 aangevraagd en toegekend.

Niet rendabel

Uit de documenten blijkt dat de Nederlandse vestiging nooit uit de startblokken is gekomen. Er is weliswaar een Nederlandse entiteit, maar het bedrijf heeft geen bankrekening in Nederland (!) Het blijkt ook dat de ruimte, die het zelf dus weer huurde van CyrusOne, voor zes (6) procent was verhuurd. Uit andere stukken valt te halen dat de wereldwijde omzet van het bedrijf voor 8 procent komt van een klant. Die klant zit ook in het Nederlandse gebouw. Het is dus mogelijk dat deze partij het merendeel van de omzet van DC Polanenpark vertegenwoordigde.

Over die locatie is te lezen dat het een van de twee DC's is die nooit rendabel is geweest. Dit is in beide gevallen ook niet te verwachten. Die twee plekken wil Cyxtera daarom zo snel mogelijk afstoten.

Hobbel

Er is echter een hobbel en dat is het huurcontract. Dat heeft een looptijd van vele jaren, dus de verhuurder zit niet te springen om dat zomaar te verscheuren. Uit geheel andere bronnen blijkt dat die verhuurder zelf weinig andere klanten heeft in het gebouw. Daarom is de kans aanwezig dat als Cyxtera het licht uitdoet de verhuurder in grotere problemen komt voor de exploitatie van locatie. Afgeleid daarvan kan worden gewezen op het restwarmte project. De kans dat op korte termijn Haarlem over restwarmte van datacenter in het Polanenpark kan beschikken is nu wel erg klein.

Unicum

De is vraag gesteld of dit een unicum is. Het antwoord is zowel Nee als Ja.

Nee, er zijn vaker datacenters omgevallen en insiders weten dat hogere rentelasten de afgelopen periode meer bedrijven in de problemen heeft gebracht.

Ja, het is echter tot zover bekend de eerste keer dat een partij de Nederlandse markt verlaat en daarbij expliciet aangeeft dat het niet lukt hier winst te maken. Dat laatste heeft niets te maken met schulden of rente. Het is sprake van aanbod waar onvoldoende vraag naar is. Waarom dat is, dat valt niet uit de tientallen chapter 11 documenten te halen.

Hoe nu verder?

De verhuurder en huurder van het gebouw in het Polanenpark hebben tot dit weekend de tijd tot een oplossing te komen. Als dat niet lukt dan zal de rechter in New York die toezicht houdt op het verloop van de chapter 11 procedure ingrijpen. Cyxtera heeft al gecommuniceerd dat de klanten tot eind deze maande te tijd hebben te migreren naar een andere Cyxtera omgeving. Ook binnen de EU blijft het bedrijf (vooralsnog?) immers actief. Bijzonder detail daarbij is overigens dat de twee Europese entiteiten van het bedrijf waarheen gemigreerd kan worden op afstand staan en dus geen last hebben van de chapter 11.

Meer over
Lees ook
De verbinding van Dirk Pol

De verbinding van Dirk Pol

In de wereld van netwerkdiensten staat Dirk Pol ruim 26 jaar lang als een baken, met zijn expertise die de vormgeving van connectiviteit beïnvloedt. Van zijn vroege dagen in softwareontwikkeling tot het sturen van i4 Networks richting innovaties,

Datacenters en duurzaamheid – it’s complicated ?

Datacenters en duurzaamheid – it’s complicated ?

Dat datacenters meer moeten doen aan duurzaamheid zal niet verbazen. Evenmin zal de lezer vreemd opkijken van de verhoogde activiteiten van adviseurs, zoals het Uptime Institute, die met onderzoeken zwaaien.

RePlanIT maakt circulaire opties voor laptops en servers inzichtelijk

RePlanIT maakt circulaire opties voor laptops en servers inzichtelijk

Meer nog dan refurbishing of recycling vormt levensduurverlenging van apparaten de basis van een circulaire economie. Om dat effectief te kunnen doen moet je om te beginnen data hebben, zodat het juiste aanschaf- en gebruiksbeleid kan worden gevormd. Het project RePlanIT ontwikkelt tools die juist dat mogelijk maken.