Alibaba ontwikkelt in eigen beheer immersie koeloplossing

De Chinese e-commerce gigant Alibaba werkt aan eigen immersie koeloplossing. Deze oplossing wil het bedrijf uiteindelijk beschikbaar stellen aan het Open Compute Project (OCP).

alibaba-group-logo-2016 Immersie koeling is een vorm van koeling waarbij servers worden ondergedompeld in diëlektrische vloeistof, die warmte van de servers afvoert. De techniek wordt al langer door verschillende partij aangeboden, waaronder de Nederlandse startup Asperitas, Green Revolution Cooling en 3M. De technologie wordt echter nog niet op grote schaal ingezet in de datacenterwereld.

Open Compute Project

Alibaba is vorige week toegetreden tot het OCP. Tegenover Aziatische media meldt het bedrijf nu te werken aan een eigen immersie koeloplossing. De dielektrische vloeistof neemt warmte op, wordt omgezet in gas en wordt vervolgens in weer terug omgezet naar vloeistof zodat deze kan worden hergebruikt door het systeem.

Alibaba schat dat de oplossing het energieverbruik van een datacenter fors kan verminderen, wat leidt tot 20% lagere operationele kosten. Daarnaast maakt het systeem geen gebruik van airconditioning of andere grote koelapparatuur. Dit maakt het mogelijk de immersie koeltechnologie overal in te zetten en tot 75% aan vloeroppervlak te besparen. Ook kan de vermogensdichtheid in datacenters volgens Alibaba worden verhoogd en een Power Usage Effectiveness (PUE) worden gerealiseerd tot 1,0.

Op korte termijn inzetbaar

De technologie bevindt zich momenteel in productiefase. Alibaba verwacht de koeloplossing op korte termijn in de praktijk te kunnen inzetten. In eerste instantie wordt de immersie koeloplossing geïmplementeerd in datacenters van Alibaba Cloud, de cloud computing divisie van Alibaba Group.

Dossiers
Meer over
Lees ook
'Eigen datacenter wordt steeds meer een concurrentiefactor'

'Eigen datacenter wordt steeds meer een concurrentiefactor'

IT-infrastructuur en in het bijzonder het eigen datacenter is voor ondernemingen onmisbaar om de concurrentiekracht op termijn te kunnen waarborgen en versterken. Bedrijven willen nieuwe technologieën als de cloud, big data en mobile computing gebruiken om groeigebieden te ontsluiten. Dit concludeert IDC in een onderzoek dat is uitgevoerd in opdra1

’50 procent datacenters plant nieuwbouw of uitbreiding’

’50 procent datacenters plant nieuwbouw of uitbreiding’

Er breken goede tijden aan voor de datacenterindustrie. Dat stelde Chris Scott van IBM tijdens de Stulz Europe Conference 2014 die onlangs in Zandvoort plaats vond. Zo’n vijftig procent van de datacenters in Europa plant namelijk nieuwbouw of uitbreiding van de bestaande capaciteit. Cybercool2 Scott is ‘offering development executive’ bij IBM Glo1

Stulz lanceert Cybercool2 chiller

Stulz lanceert Cybercool2 chiller

Stulz heeft tijdens een event in Zandvoort een nieuwe chiller-lijn gelanceerd: de Cybercool2. De chillers kenmerken zich volgens het bedrijf door zeer goede energie-efficiency waarden (EER) en de betrouwbaarheid. “De Cybercool2 is de opvolger van de eerste CyberCool-serie”, vertelde Jürgen Römer, Head of Product Management Chillers van Stulz bij d1