OCP Experience Center in Amsterdam blijft nodig

ocp

Het is deze maand drie jaar geleden dat Rittal begon met het organiseren van events waarbij aandacht werd gevraagd voor OCP. Congressen waarbij OCP een van de thema’s was, maar ook events die uitsluitend over OCP gingen zijn gehouden. Rittal product manager André Hiddink blikt terug en beschrijft waar de markt nu staat.

Rittal heeft sinds 2016 meerdere events van verschillende omvang georganiseerd om OCP onder de aandacht te brengen. Het heeft in de vakpers regelmatig gewezen op OCP en sinds ruim een jaar exploiteert het samen met Circle B een OCP Experience Center. Hiddink ziet tussen deze activiteiten een duidelijke link. “Aan het begin van het traject was het vooral zaak uit te leggen wat de gedachte achter OCP was en in wat voor situaties het kon worden toegepast.” In die fase draaide het om zenden, de ontvangers namen de boodschap op en kwamen bij vervolgsessies met vragen. Dat zorgde ervoor dat in de communicatie door Rittal meer kon worden stilgestaan bij details. Langzaam maar zeker kwamen er meer vragen en nam de belangstelling bij bestaande Rittal relaties - en daar weer de klanten van - toe.

Kennisdeling

De groep die zich in Nederland aanvankelijk voor OCP interesseerde bestond uit specialisten die al op de hoogte waren van OCP bijeenkomsten in Amerika. Een andere groep bestond uit eveneens technische specialisten Zij zochten vooral naar oplossingen op de middellange termijn om de efficiency van grotere serverruimtes en datacenters te verbeteren. “Beide groepen waren vanaf dag één op de Rittal events over OCP te vinden”, zegt Hiddink. “We hebben het kennisniveau van deze groep zien toenemen en tegelijk hebben ze ons ook geholpen door vragen te stellen. Door deze kennisdeling konden wij onze propositie en communicatie aanscherpen.”

OCP-opstelling

Duidelijk werd dat een groeiend deel van de geïnteresseerden behoefte had een OCP opstelling van dichtbij te kunnen zien. Niet een serverkast van Rittal sec, maar een aantal kasten gevuld met specifieke OCP hardware. Omdat OCP twee verschillende doelgroepen kent, namelijk aanbieders van telecomdiensten en grootgebruikers - annex exploitanten - van datacenterruimte, was de marktvraag die Rittal signaleerde redelijk complex. “De bekende hyperscalers die OCP inzetten laten nergens ter wereld bezoekers toe”, geeft Hiddink aan en voegt daaraan toe dat het zelfde geldt voor telecomcentrales. “De vraag kon ook niet worden beantwoord door op vakbeurzen zoals de Hannover Messe een deel van de Rittal stand met OCP in te richten. Een ­werkende opstelling kan alleen in een echt datacenter.”

Experience Center

Rittal werkte in Nederland al langer samen met Circle B dat OCP ­deployments realiseert. Samen stelden ze vast dat de bekendheid van OCP in Nederland zou toenemen als in de regio Amsterdam een werkende installatie kon worden bezocht. Dat leidde tot het ontwikkelen van het OCP Experience Center. Nederland had daarmee een echte primeur, nergens ter wereld was iets vergelijkbaars. De oplevering vond enige weken voor de eerste officiële OCP Summit in Nederland plaats. Hiddink: “De timing was goed. De eerste OCP Summit in ­Amsterdam gaf ons de gelegenheid bezoekers van onze stand uit te nodigen na afloop per bus naar het Experience Center te gaan. De animo was groot. Het leverde nieuwe contacten op en we waren in staat de dialoog met potentiële afnemers te voeren, wat ons weer nieuwe inzichten gaf.” 

Inmiddels is er ruim een jaar ervaring met het OCP Experience Center. Het concept werkt zo goed dat de Amerikaanse collega’s van Hiddink het voor de duur van de Global OCP Summit dit voorjaar in Californië hebben gekopieerd. Ook daar bleek er grote behoefte te zijn aan een werkende telco OCP opstelling en een dito datacenter opstelling van dichtbij te kunnen zien.

Hiddink: “In Nederland zijn we nu zover dat prospects vragen of ze iets in het Experience Center kunnen testen. We zijn de fase van koud­watervrees gepasseerd. OCP wordt gezien als een oplossing waar ­serieus naar gekeken wordt.”

Andere vragen en specialisten

Het begon als een abstract verhaal over disruptive technologies en de mogelijkheid van aanzienlijke besparingen op het onderhoud en de exploitatie van datacenters. Vandaar ging het geleidelijk over naar een meer technisch verhaal, waarbij tot op detailniveau werd stilgestaan bij de mogelijkheden en de verschillen met bestaande serverkasten, koelingsmethoden en energievoorziening. Eind 2019 ziet Rittal dat een ander soort vraag nu de boventoon voert. De techniek staat niet meer bovenaan de agenda, daar is de kennis inmiddels aanwezig. Wat ze nu vooral krijgen, zijn vragen over de businesscase, de exploitatie.

Dat zijn vragen die in toenemende mate ook door andere specialisten worden gesteld. Consultants, inkopers en CFO’s weten van de ­technische specialisten dat er een alternatief voor de bestaande IT ­architectuur is dat luistert naar de naam OCP en willen er vervolgens meer van weten.

Succes melden

“Aan de ene kant ben ik blij met deze ontwikkeling. Het geeft namelijk aan dat er serieus tijd en moeite wordt gestopt door een grotere en meer diverse groep dan in 2016”, zegt Hiddink. “De andere kant is wel dat men nog steeds voorzichtig is met het starten van OCP deployments. De rekensommen zijn er en die maken de voordelen inzichtelijk, maar het vergt gewoon meer tijd om de eerste successen te ­kunnen melden.”

André Hiddink

Het bijzondere aan die situatie is dat wereldwijd, dus ook in Nederland, in heel veel hyperscale datacenters al OCP hardware wordt ingezet. Een groot aantal telecomproviders is met de migratie van de infrastructuur bezig om het pad voor de uitrol van 5G verder te effenen en de legacy uitfasering van het vaste telefoonnet te versnellen. Hoe ­interessant en vooral aansprekend die cases ook zijn, details kunnen niet gedeeld worden en bezoek blijft uit den boze.

Voor de buitenstaander lijkt het dus alsof er in drie jaar tijd weinig is gebeurd. De insiders weten beter maar houden hun mond. Het OCP Experience Center in Amsterdam blijft daarom vooralsnog heel hard nodig.