Metro en Tram Amsterdam verbindt glasvezelring met datacenters

Met het voltooien van de Noord/Zuidlijn en de renovatie van de Oostlijn beschikt Amsterdam binnenkort over één van de meest geavanceerde openbaar vervoersystemen ter wereld. Het Amsterdamse metrosysteem vervoert 1,5 miljoen mensen per dag en moet non-stop operationeel zijn. Moderne informatietechnologie speelt daarin een belangrijke rol.

In opdracht van Metro en Tram Amsterdam realiseerden Unica en Strukton twee nieuwe datacenters op verschillende locaties aan de Oostlijn van het metronetwerk. Deze datacenters vervullen belangrijke taken bij de afhandeling van de logistieke processen, de implementatie van het nieuwe CBTC-systeem (Communication Based Train Control) en de verwerking van de vier ICT-contracten NMA (Netwerk Metro Amsterdam), OVCP (Openbaar Vervoer Chip Poorten), CBI (Centrale Bediening Installaties) en Stat sys (Stations Systemen). Technologiepartner Rittal verzorgde de levering en de installatie van de IT-infrastructuur. 

Uitdagingen

De twee nieuwe datacenters verbinden het glasvezelnet dat geheel Amsterdam omsluit. De ringstructuur van het glasvezelnetwerk en de strategische ligging van de datacenters dragen bij aan de redundante beschikbaarheid en fail-safe installatiestructuur van het IT-systeem. Volgens Raymond van den Tempel, technisch consultant datacenters bij Strukton Worksphere, was het project in meerdere opzichten een uitdaging.

  • Peter Wessels (l) en Raymond van den Tempel
  • Van den Tempel: “De tijd die voor het realiseren van de computerruimten ter beschikking stond, was beperkt. Bovendien verschillen de omstandigheden op de locaties nogal van elkaar. De ene ruimte moest in het Logistiek Centrum Metro (LCM) nabij Businesspark Amstel worden ondergebracht en de andere in een technische ruimte op de tussenverdieping tussen Noord/Zuidlijn en metro-uitgang Schreierstoren (onder de Kamperbrug nabij het Centraal Station). Dienst Metro en Tram Amsterdam benaderde ons in de zomer van 2014 met de opdracht om beide ruimten uiterlijk in december 2014 op te leveren, zodat het glasvezelnet in januari 2015 in gebruik kon worden genomen.”

Racks en koel-units

  • Rittal Cube oplossing
  • “Van alle partijen die IT-apparatuur in deze ruimten onderbrengen, ontvingen wij IT-load gegevens op basis waarvan wij de ligging en de dimensies van de ruimten en het aantal benodigde racks en koel-units konden bepalen. Samen met projectleider Peter Wessels, die namens Strukton Systems optrad en afkomstig is uit de railinfra- en telecomwereld, hebben we diverse technische- en logistieke opties de revue laten passeren. Uiteindelijk kozen we voor de meest betrouwbare en flexibele oplossing - die van Rittal. Voor de technische ruimte op Amsterdam Centraal Station kozen we voor gesloten Rittal TS8-racks in combinatie met rack based Rittal LCP-koeling. Voor de LCM-locatie was een Rittal Cube oplossing het meest geschikt.”
  • Peter Wessels: “Beschikbaarheid en flexibiliteit waren de belangrijkste redenen om voor Rittal te kiezen. Op  Amsterdam Centraal Station beschermen de gesloten racks de kwetsbare netwerkcomponenten tegen stofdeeltjes en ijzervezels die bij het remmen van de metro en het slijpen van de metrorails kunnen vrijkomen. In de kantooromgeving van Logistiek Centrum Metro biedt de Rittal Cube alle voordelen van energie-efficiëntie en geluidsdemping. Dienst Metro en Tram Amsterdam maken al vele jaren gebruik van Rittal-behuizingen, vooral omdat Rittal altijd trouw is gebleven aan het basisconcept dat aan al hun systeemproducten ten grondslag ligt. Rittal blijft innoveren, maar de maatvoering is consistent, waardoor Dienst Metro en Tram Amsterdam verzekerd is van een optimale investeringszekerheid en compatibiliteit. Daarnaast heeft Rittal zich ook bij het plaatsen van de behuizingen en de koelunits bewezen als een meedenkende projectpartner.”

Trapgat

De metro is continu in bedrijf en dat legde beperkingen op aan de operationele en logistieke bewegingsvrijheid van Strukton en Rittal. Wessels: “Onze planning was tot in de puntjes verzorgd en doordacht, maar elk project kent ook momenten waarop de betrokken partijen flexibiliteit en creativiteit moeten tonen. Dat was ook hier aan de orde. De racks en de LCP-units moesten door het trapgat naar de ruimte op de tweede verdieping onder maaiveldniveau (min 9 meter) worden getransporteerd. We hadden echter berekend dat de units niet door het trapgat zouden passen. Rittal, de transporteur en Strukton kwamen gezamenlijk op het idee om een deel van de trap tijdelijk te verwijderen, een hijsoog aan het plafond te bevestigen en de racks met een takel veilig en onbeschadigd door het trapgat te laten neerdalen.”

Toegevoegde waarde

Dienst Metro en Tram Amsterdam ging met de creatieve aanpak akkoord en was content dat het toepassen van tijdsintensieve mechanische bewerkingen en beschermend verpakkingsmateriaal (dat naderhand weer uit de ruimte zou moeten worden afgevoerd) kon worden voorkomen. Van den Tempel: “Rittal heeft zowel op uitvoerings- als op productniveau een duidelijke toegevoegde waarde geleverd. Die waarde zit in de details. Neem bijvoorbeeld het nieuwe Rittal Flex-Block sockelsysteem voor het transporteren en plaatsen van de racks. Heel eenvoudig en handig. Een goede samenwerking tussen alle projectpartners voegt waarde toe voor de eindklant - en daar doen we het allemaal voor.”