CEO van Cloudyn: ’Nieuwe rekenmethodes en cijfers in SLA’s zijn noodzakelijk’
De huidige rekenmethodes voor Service Level Agreements (SLA’s) zijn verouderd en niet flexibel genoeg. Datacentereigenaren en -beheerders hebben behoefte aan nieuwe rekenmethodes, die op meer gericht zijn dan uitsluitend beschikbaarheid.
Dit stelt Sharon Wagner, oprichter en CEO van Cloudyn, in tegenover TechCrunch. Cloudyn is een leverancier van cloud analytics- en cloudoptimalisatietools. Een SLA is bedoeld om de verwachtingen rond het serviceniveau voor zowel een koper als verkoper duidelijk uiteen te zetten. Een traditionele SLA is echter inflexibel en moeilijk aan te passen aan de wensen van specifieke klanten.
Meer dan alleen beschikbaarheid
Veel hedendaagse SLA’s zijn daarnaast gericht op uitsluitend beschikbaarheid. Een hedendaagse SLA zou zich echter ook op allerlei andere ‘service level objectives’ (SLO’s) moeten richten. Deze SLO’s zouden volgens Wagner in de volgende categorieën moeten worden ondergebracht:
- Beschikbaarheid: Gegevens als uptime, MTTR (mean time to repair) en MTBF (mean time between failures);
- Prestaties: Reactietijden, aantal gelijktijdige verzoeken en servicedoorvoer;
- Ondersteuning: Reactietijden, snelheid waarmee problemen worden opgelost, succesratio en escalatieratio’s;
- Authentificatie- en identiteitsbewaking en bescherming tegen kwetsbaarheden - MTTR;
- Datamanagement: Latentie van dataspiegeling, back-up retentietijden en schrijfsnelheden.