Iceotope, Intel en HPE bundelen krachten voor immersion cooling voor telecom-toepassingen

kul-ran-gen-2-front-open-4

Iceotope, Hewlett Packard Enterprise (HPE) en Intel hebben een nieuw immersion pooling-systeem ontwikkeld dat specifiek bedoeld is voor zogeheten Radio Access Network (RAN) telecomnetwerken. Het 2U KUL RAN rack is gepresenteerd tijdens het Mobile World Congress in Barcelona. Het belooft tot 20% energiebesparing op apparaatniveau te bieden.

Met deze introductie spelen de partners in op de trend waarbij Open RAN of gevirtualiseerde RAN (vRAN) implementaties gebruikt worden om het energieverbruik binnen het radionetwerk te verminderen. Het KUL RAN (2U) chassis, uitgerust met de HPE ProLiant DL110 Gen11 Server en 4e generatie Intel Xeon processoren, is ontworpen voor energie-efficiënte edge-verwerking.

Volgens de GSMA vormt energieverbruik tussen de 20% en 40% van de operationele kosten van een telecomaanbieder. Met de stijgende energieprijzen van de afgelopen jaren zijn deze kosten aanzienlijk toegenomen. Bovendien wordt ongeveer 80% van het totale energieverbruik van een operator toegeschreven aan het RAN.

Uit onderzoek van STL Partners blijkt dat door het implementeren van vloeistofgekoelde hardware in plaats van luchtgekoelde servers operators hun energieverbruik verder kunnen verminderen met circa 40%.

Het KUL RAN-systeem zorgt voor een omgeving waarbij de immersion-koeling via een diëlektricum de koelkosten verlaagt zonder dat bestaande koelinfrastructuur opnieuw ontworpen hoeft te worden, aldus de drie partners. De IP67-behuizing en het operationele temperatuurbereik van -40°C tot +55°C moeten betrouwbare prestaties garanderen onder extreme omstandigheden, terwijl tevens sprake zou zijn van een aanzienlijk stillere werking van de apparatuur.

Lees ook
Is koelaanpak PlayStation 4 ook bruikbaar in computerruimtes?

Is koelaanpak PlayStation 4 ook bruikbaar in computerruimtes?

Spelcomputers als de Xbox en de PlayStation wijken in veel opzichten nauwelijks af van meer traditionele high-performance computers zoals we die in datacenters tegenkomen. Een van de grote problemen bij dit soort spelcomputers is de enorme warmte die wordt geproduceerd door de GPU's ofwel graphical processing units. Een van de Japanse ontwerpers v1

Klimatisering bij Equinix AM3 Amsterdam

Klimatisering bij Equinix AM3 Amsterdam

In veel datacenters vertegenwoordigt de koeling ongeveer 25 procent van het energieverbruik. Daarmee komt klimatisering wat kosten betreft op de tweede plaats na de IT-hardware. In oudere centra is het percentage nog hoger. Hier ligt dus een aanzienlijk potentieel voor energiebesparing. Equinix heeft in AM3 Science Park Amsterdam een innovatief co1