AWS heeft last van toenemende focus van Amazon op andere vormen van retail

Een recente overname van de e-commercegigant Amazon lijkt Amazon Web Services (AWS) parten te spelen. De Amerikaanse winkelketen Target gaat het gebruik van AWS terugdringen, aangezien Target geen concurrentie wil financieren.

aws Dit meldt CNBC op basis van anonieme bronnen. De e-commerce gigant Amazon richt zich in toenemende mate op meer vormen van retail. Zo nam het bedrijf onlangs Whole Foods over, een Amerikaanse supermarktketen die zich specifiek richt op voedingsmiddelen waar geen kunstmatige additieven aan zijn toegevoegd, zoals conserveringsmiddelen, kleurmiddelen en zoetstoffen.

‘Target vertrekt’

Sommige klanten van de cloud divisie van Amazon, AWS, kunnen de toenemende focus van het moederbedrijf op andere vormen van retail echter niet waarderen. Zo meldt één van de bronnen van CNBC dat Target zijn e-commerce activiteiten, mobiele ontwikkeling en andere bedrijfselementen ‘op agressieve wijze’ wil weghalen bij AWS. Naar verwachting kan dit proces komend jaar al worden afgerond. Target zou hiermee willen voorkomen dat het één van zijn grootste concurrenten indirect financiert.

Target wil overigens niet reageren op het gerucht. Wel kondigde het bedrijf in oktober al aan een open source systeem genaamd Spinnaker (gebouwd door Netflix) te hebben geïmplementeerd. Hierbij vermeldde het bedrijf specifiek dat Spinnaker is ontwikkeld om met meerdere public clouds te kunnen werken in plaats van één specifieke public cloud. Target lijkt dan ook al langer van plan in ieder geval een deel van zijn activiteiten bij andere cloud providers onder te brengen.

Wal-Mart

Target lijkt overigens niet de enige grote winkelketen te zijn die het gebruik van AWS wil beperken. The Wall Street Journal meldde in juni al dat Wal-Mart zijn partners en toeleveranciers heeft verzocht te stoppen met het gebruik van AWS. Voor zijn eigen IT-infrastructuur zou het bedrijf gebruik maken van een combinatie van on-premise servers en cloud diensten van ondermeer Microsoft.

Meer over
Lees ook
Google gaat voor 100 procent duurzaam in 2030

Google gaat voor 100 procent duurzaam in 2030

Google heeft maandag op het eigen blog bekend gemaakt rond 2030 voor alle activiteiten permanent gebruik te maken van duurzame energie en daarmee bij te dragen aan een verlaging van de uitstoot van broeikasgassen.

NTT Ltd. creëert virtuele, wereldwijde ‘stadion’-ervaring voor Tour de France-fans

NTT Ltd. creëert virtuele, wereldwijde ‘stadion’-ervaring voor Tour de France-fans

NTT Ltd., de officiële technologiepartner van A.S.O., presenteert de Tour de France 2020 aan fans via innovatieve technologie. Zo kunnen zij de wielerwedstrijd op unieke manier vanuit huis volgen en zijn ze onderdeel van een wereldwijde ‘stadion’-ervaring.

Arista introduceert Network Automation as a Service met CloudVision

Arista introduceert Network Automation as a Service met CloudVision

Arista Networks, marktleider in software gebaseerde cloud networking oplossingen, introduceert CloudVision as-a-Service. Deze nieuwe versie van het CloudVision-platform is zowel via de cloud als ‘on-premise’ te implementeren, voor het automatiseren van multi-domein netwerken. De belangrijkste voordelen hiervan zijn een kortere terugverdientijd, ee1