Bedrijven laten - gratis - voordeel liggen

Volgens een recent door Eaton uitgevoerd onderzoek mist meer dan 60 procent van de bedrijven belangrijke voordelen met hun IT-installaties doordat zij geen oog hebben voor de power management-software die gratis wordt geleverd bij hun UPS-systemen (Uninterruptible Power Supply). Deze software, die binnen een paar minuten kan worden geïnstalleerd en geconfigureerd, is speciaal ontwikkeld voor het minimaliseren van risico’s op dataverlies - dat vaak ernstige, kostbare en ingrijpende gevolgen heeft - in het geval van een stroomstoring.

Goede power management-software integreert naadloos met de bestaande omgeving. Dit betekent dat er geen extra middelen nodig zijn om de software te laten draaien. Bovendien voorziet het gebruikers van een uniforme gebruikersinterface van waaruit zij elk aspect van hun IT-installatie kunnen bewaken en controleren.

Statusoverzicht

Onder normale bedrijfsomstandigheden biedt software voor energiebeheer een uitgebreid overzicht van de status van de UPS en zijn conditie. Dit is op zich handig, maar de software komt pas echt tot zijn recht als er problemen zijn met het stroomnet. Dan zorgt het ervoor dat, voordat de back-uptijd van de accu's is bereikt, alle door de UPS gevoede apparaten worden afgeschakeld, zodanig dat de gegevensintegriteit bewaard blijft. Als de toepassing dit vereist, kan de software ook worden geconfigureerd om niet-essentiële belastingen automatisch af te schakelen, zodat de back-uptijd wordt verlengd.

De betere power management-software kan in virtuele omgevingen ook worden geconfigureerd om automatisch een live migratie te activeren. Hierdoor worden virtuele machines (VM’s) van een server met netspanningsproblemen eenvoudig verplaatst naar een andere nog wel actieve (back-up) server in het netwerk. Dit betekent dat gebruikers van applicaties die draaien op VM’s niet bang hoeven te zijn voor onderbrekingen. Goede power management-software registreert informatie over storingen en onderbrekingen en slaat deze op. Dit is van onschatbare waarde bij het stellen van diagnoses en het oplossen van netspanningsproblemen.

Geen kosten

In veel gevallen hoeven er geen kosten gemaakt te worden om deze voordelen te realiseren, aangezien power management-software standaard wordt geleverd bij alle UPS-producten van toonaangevende leveranciers. Onderzoek van Eaton toont echter aan dat meer dan 60 procent van de bedrijven momenteel geen gebruik maakt van deze software.

UPS-systemen zijn in feite zakelijke garanties. Zij verzekeren tegen de potentieel kostbare gevolgen van netspanningsproblemen. Als verzekeraars bij een conventionele verzekering zonder verplichtingen gratis een upgrade van aanzienlijke waarde zouden aanbieden, zou elk bedrijf daar toch direct op ingaan? Toch zijn erveel bedrijven die de gratis upgrade negeren die power management-software hun biedt voor hun UPS-systemen. De vraag is: waarom?

Onbekend

Sommige UPS-gebruikers beseffen niet dat zij toegang hebben tot deze software. Vooral kleinere UPS-enbieden, zodra ze zijn aangesloten en ingeschakeld, basisbescherming zonder dat hiervoor technisch veel handelingen nodig zijn. Daarom wordtgewoon aangenomen dat de CD en de online middelen die met de UPS werden meegeleverd niet veelmeer bevatten dan een kopie van de handleiding en kijkt men er, als de UPS eenmaal werkt, niet meernaar om.

Andere gebruikers weten wel dat ze toegang hebben tot de software, maar hebben praktisch geen idee wat het is en wat het doet, en aangezien hun UPS werkt, worden zij niet gestimuleerd om dat uit te vinden. De verleiding is nu eenmaal groot om niets te doen aan iets dat werkt - met name als, zoals meestal, tijd schaars is. Daarom wordt er niet omgekeken naar de software.

Niet de moeite waard

Dan is er ook nog de categorie mensen die het gevoel heeft dat als iets gratis is het niet de moeite waard kan zijn. Dan lijkt het dus ook geen goed idee om servers met bedrijfskritische applicaties vol te stoppen met gratis software.

Er is misschien wat te zeggen voor deze ideeën, maar wie bewust een keuze voor een UPS-leverancier heeft gemaakt, zou ook vertrouwen moeten hebben in zijn software en begrijpen dat, hoewel geleverd zonder extra kosten, dit zeker niet betekent dat deze ‘dus’ waardeloos is.

Moderne bedrijven kunnen zich geen problemen veroorloven. De concurrentie en financiële druk zijn daar gewoon te groot voor. Daarom installeren zij UPS-systemen, zodat zij hun bedrijfsgegevens kunnen beschermen. Maar het installeren van een UPS zonder power management-software is als het rijden in een auto zonder ruitenwissers: we zijn weliswaar beschermd tegen een stortbui, maar al snel wordt het allemaal veel gevaarlijker dan nodig is.

Hans Vandam

 
Dossiers
Meer over
Lees ook
Europese IT-afdelingen luiden alarmbel

Europese IT-afdelingen luiden alarmbel

Te weinig middelen om doelstellingen te verwezenlijken Steeds meer IT-professionals zeggen hun taken niet rond te krijgen. Bedrijven verwachten almaar meer van hun IT-afdeling, bijvoorbeeld ondersteuning bieden bij de dagelijkse IT-taken (support, beveiliging, GDPR-maatregelen, …) en innovatieve projecten opzetten die de business vooruithelpen. Ma1

MWC19 onderzoek: 90 procent van operators vreest voor hogere energiekosten

MWC19 onderzoek: 90 procent van operators vreest voor hogere energiekosten

Vertiv en onderzoeksbureau 451 Research maken de resultaten bekend van een uitgebreide studie over 5G-diensten. Het onderzoek laat het nodige optimisme zien over deze diensten en de relatie ervan met edge computing. Het merendeel van de deelnemende telecomoperators gelooft dat het 5G-tijdperk in alle regio’s pas echt van start gaat in 2021. 88 pro1

Citrix brengt prioriteiten Nederlandse IT-beslissers in kaart

Citrix brengt prioriteiten Nederlandse IT-beslissers in kaart

Nederlandse IT-beslissers werken gemiddeld 9 jaar als IT-verantwoordelijke bij dezelfde organisatie. Ze veranderen van baan als ze toe zijn aan een nieuwe uitdaging (26,2%) of als ze via een headhunter een aanbieding krijgen voor een baan met meer perspectief (15,5%). Dat komt naar voren uit een recent onderzoek in opdracht van Citrix onder 850 IT1