British Airways start onafhankelijk onderzoek naar datacenterstoring
British Airways gaat een onafhankelijk onderzoek laten uitvoeren naar de grootschalige datacenterstoring die eind mei voor veel problemen zorgden. Het bedrijf schat door de storing 80 miljoen pond, omgerekend zo’n 91 miljoen euro, aan schade te hebben geleden.
Dit heeft topman van International Airlines Group (IAG) Willie Wash bekend gemaakt tijdens een jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van het bedrijf, meldt het ANP. BA is onderdeel van IAG. Walsh biedt klanten die zijn getroffen door de problemen zijn excuses aan. Volgens de topman moesten 726 vluchten door de storing worden geschrapt, terwijl in totaal zo’n 75.000 reizigers door de problemen zijn getroffen.
Onafhankelijk onderzoek
Walsh kondigt een onafhankelijk onderzoek aan naar de oorzaak van de storing. “Het was geen IT-probleem, het was een probleem met de energievoorziening”, zei een woordvoerder van de Britse luchtvaartmaatschappij eerder tegenover eWEEK over de storing. “De energievoorziening werd geheel onderbroken. Toen de energievoorziening vervolgens op een ongecontroleerde manier weer werd hersteld, is fysieke schade ontstaan aan de IT-servers.”
Alex Cruz, CEO van BA, sprak eerder over een enorme piekspanning. SSE en UK Power Networks, de twee energiemaatschappij die energie leveren aan kantoorpanden rondom de luchthaven en het getroffen datacenter van de luchtvaartmaatschappij, stellen echter geen problemen met de energievoorziening of piekspanning te hebben gedetecteerd. Vermoedelijk zijn de problemen dan ook ontstaan in het datacenter van BA. Het onafhankelijke onderzoek dat BA nu aankondigt moet meer duidelijkheid geven. Het is niet bekend wie dit onderzoek gaat uitvoeren.