Trump tekent executive order om kolencapaciteit uit te breiden

kolencentrale

om booming AI-sector van stroom te voorzien

 

President Donald Trump heeft een reeks maatregelen ondertekend die gericht zijn op het uitbreiden van de rol van kolencentrales in het Amerikaanse elektriciteitsnetwerk. Deze initiatieven zijn ontworpen om de mijnbouw en het gebruik van kolen in de Verenigde Staten te stimuleren, met het oog op onder andere het aanjagen van de investeringen in energie-intensieve datacenters.

Trump verklaarde dat hij "historische acties" onderneemt om Amerikaanse werknemers, mijnwerkers, gezinnen en consumenten te helpen. Hij heeft verschillende initiatieven in gang gezet om elektriciteit op basis van kolen te promoten, waaronder juridische acties tegen staatsregelgeving en beleid dat het gebruik van fossiele brandstoffen ontmoedigt. "Al die gesloten kolencentrales zullen opnieuw worden geopend als ze modern genoeg zijn, of ze zullen worden afgebroken en er zullen nieuwe worden gebouwd”, zei Trump tijdens een bijeenkomst in het Witte Huis. 

Desondanks is het onduidelijk of de nieuwe initiatieven voldoende zullen zijn om het binnenlandse landschap voor kolen drastisch te veranderen, aangezien de sector al jaren achteruitgaat door concurrentie van goedkope aardgas en hernieuwbare energie, evenals milieuregulatie en klimaatverandering. Ook is het onzeker of techbedrijven, die vaak kiezen voor emissievrije en hernieuwbare energie, hun datacenters gaan voeden met elektriciteit die gegenereerd wordt door  kolencentrales. 

Het zal duidelijk zijn dat milieuactivisten het initiatief bekritiseren. Zij noemden het een mislukte poging om de VS afhankelijk te houden van een vuile en duurdere energiebron, in plaats van Amerikaanse rol in emissievrije hernieuwbare energie te bevorderen.

Lees ook
ABB investeert 200 miljoen dollar in Europese productie voor stroomnetten en datacenters

ABB investeert 200 miljoen dollar in Europese productie voor stroomnetten en datacenters

ABB steekt ruim 200 miljoen dollar in de uitbreiding van zijn Europese productiecapaciteit voor middenspanningstechnologie. Daarmee wil het concern inspelen op de snel groeiende vraag naar elektrische infrastructuur voor onder meer datacenters en nutsbedrijven. Vooral de opkomst van AI-datacenters zet de druk op stroomnetten en toeleveringsketens1

Edgeconnex schort plannen voor nieuw datacenter op na protest bewoners en politiek

Edgeconnex schort plannen voor nieuw datacenter op na protest bewoners en politiek

In Duitsland lijkt Edgeconnex de hand overspeeld te hebben. Bewoners van Maintal/ Dörnigheim en de gemeenteraad hebben zoveel bezwaar gemaakt tegen bouwplannen voor een eigen gascentrale dat toestemming daarvoor onmogelijk is geworden.

Energie, AI, duurzaamheid en soevereiniteit in de Belgische datacentermarkt (deel 1)

Energie, AI, duurzaamheid en soevereiniteit in de Belgische datacentermarkt (deel 1)

De Belgische datacentermarkt heeft te maken met een stijgende energievraag, AI-gedreven infrastructuurvereisten, duurzaamheidsdruk en zorgen rond digitale soevereiniteit. Silvie Bullen, Account Manager België-Luxemburg, R&M (foto links), en Carole Santens, Managing Director van de Belgian Digital Infrastructure Association, geven hun visie op dez1