Onderzoek: aantal storingen in datacenters neemt af, terwijl incidenten gemiddeld steeds kostbaarder worden
Hoewel Uptime Institute de eerste is om toe te geven dat cijfers die datacenters verschaffen over storingen en outages met enige reserve moeten worden bekijken, durft de organisatie het toch aan om vast te stellen dat het aantal incidenten in datacenters de afgelopen jaren is afgenomen.
Dat schrijft de organisatie in het rapport ‘Annual outages analysis 2023; The causes and impacts of IT and data center outages’. Het voorkomen van storingen in de digitale infrastructuur en downtime is een topprioriteit voor iedereen die betrokken is bij het leveren van diensten - en in toenemende mate ook voor toezichthouders en andere instellingen die systeembrede risico's in de gaten. Dat lijkt dus steeds beter te lukken.
In hun rapport schrijven de auteurs Andy Lawrence, Executive Director of Research en Lenny Simon, Senior Research Associate: ‘Er zijn aanwijzingen dat het aantal storingen de afgelopen jaren geleidelijk is gedaald. Hoewel de meeste sites de afgelopen drie jaar een storing hebben gehad, is slechts een klein deel ernstig of ernstig’.
Minder storingen dus, maar - zo stellen zij vast - wel met een impact per incident die steeds groter wordt. Als er namelijk toch een storing optreedt, dan worden deze kostbaarder. Deze trend zal zich volgens de analisten bovendien waarschijnlijk voortzetten naarmate de afhankelijkheid van digitale diensten toeneemt. Met meer dan tweederde van alle storingen die meer dan 100.000 dollar kosten, wordt de businesscase om meer te investeren in resilience en training dus steeds sterker. Met name opleidingen ziet Uptime Institute als cruciaal, aangezien nog steeds veel storingen worden veroorzaakt door menselijk handelen en menselijke fouten.
Interessant is ook deze constatering van de onderzoekers: ‘Professionele externe digitale infrastructuurbedrijven - cloud-, colocatie-, telecommunicatie- en hostingbedrijven - zijn verantwoordelijk voor een groeiend deel van de storingen. Dit weerspiegelt de groeiende rol en het belang van deze bedrijven’. Tegelijkertijd geeft deze trend ook te denken over de vermeende voordelen van het inschakelen van deze partijen. Het idee was immers dat hun massale omgeving hen immers in staat zou stellen om de beste mensen aan te trekken en de meest innovatieve kennis rond datacenters, cloud en hosting te verzamelen. Ongetwijfeld is dit waar, maar het vertaalt zich vooralsnog niet in een drastische verbetering van de beschikbaarheid van digitale infrastructuren.