Hoeveel dataverkeer genereren gebruikers in het Halloween weekend?

Datacenterbeheerders hebben te maken met een enorme hoeveelheid dataverkeer die dagelijks wordt gegenereerd. Hier moeten zij hun infrastructuur op afstemmen. Maar om hoeveel data gaat het eigenlijk in de praktijk? Om hier een beeld van te vormen heeft RF Code met het oog op het Halloween weekend uitgerekend hoeveel dataverkeer gebruikers van twee bekende grote bedrijven dat weekend zullen genereren.

RF Code neemt twee bedrijven die dagelijks te maken hebben met gigantische hoeveelheden data als voorbeeld: Instagram en Netflix. Zo is een gemiddelde foto op Instagram ongeveer 270KB groot. Op vrijdag 23 oktober werden alleen met de hashtag ‘#Halloween’ al ruim 30 miljoen foto’s geüpload. Dit komt neer op 8TB aan data. Dagelijks worden maar liefst 80 miljoen foto’s geüpload naar Instagram, wat betekent dat gebruikers in totaal per dag 21,6TB aan data uploaden. RF Code verwacht dan ook dat in het Halloween weekend tenminste voor 43,2TB aan data wordt geüpload naar het sociale netwerk.

360 petabytes aan data streamen

Ook Netflix heeft te maken met massale hoeveelheden data. Gemiddeld wordt tijdens het streamen van HD video’s per uur 3GB aan data verbruikt. In april 2015 had het bedrijf 60 miljoen gebruikers wereldwijd. Dit betekent dat als iedere gebruiker in het Halloween weekend 2 uur lang naar een film kijkt Netflix maar liefst 360 petabytes aan dataverkeer moet verwerken.

De gemiddelde datacenterbeheerder heeft uiteraard te maken met aanzienlijk kleinere hoeveelheden dataverkeer. Desondanks zullen zij net als deze twee zwaargewichten voorbereid moeten zijn op de toenemende hoeveelheid dataverkeer die gebruikers dagelijks genereren. Downtime is dan ook geen optie. Voorkomen is echter niet altijd mogelijk. Ondanks alle maatregelen die in datacenters worden genomen zijn er altijd incidenten die beheerders simpelweg niet kunnen voorkomen. Bekijk de onderstaande infographic van RF Code voor drie voorbeelden.