Hoe gaat het realtime volgen van bedrijfsvoertuigen in zijn werk?

voertuigvolgsysteem

Steeds meer transportbedrijven, koeriersdiensten en bijvoorbeeld nutsbedrijven maken gebruik van een voertuigvolgsysteem. Belangrijk voordeel hiervan is dat het managers exact vertelt, waar een medewerker zich bevindt. Ook kan achteraf bepaald worden, hoe groot het aantal te factureren uren is. Iets waarvan een medewerker lang niet altijd de juiste inschatting maakt. Hoe werkt het realtime kunnen volgen van bedrijfsvoertuigen? Welke technologie wordt hierbij gebruikt?

Bedrijfsvoertuigen verbinden met het internet

Om gebruik te kunnen maken van een voertuigvolgsysteem, zoals het systeem van Webfleet Solutions, moeten bedrijfsvoertuigen verbonden worden met het internet. We spreken hierbij van connected vehicles of connected cars. Het is de verwachting dat de komende jaren steeds meer voertuigen van een internetverbinding zullen worden voorzien. Mede door het feit dat de potentiële groei van deze industrie groot is. Niet alleen voor bedrijfsvoertuigen is een internetverbinding wenselijk. 

Ook voor particuliere personenauto’s biedt het voordelen, wanneer deze verbonden zijn met het internet. Denk aan de mogelijkheid om realtime informatie op te halen over files, controles, enzovoorts. Of wat te denken van apparatuur, welke thuis automatisch ingeschakeld wordt op basis van de locatie van je voertuig?  

V2X, V2V en V2I technologie

Er zijn verschillende manieren om voertuigen met het internet en elkaar te verbinden; vehicle-to-vehicle (V2V), vehicle-to-infrastructure (V2I) en vehicle-to-everything (V2X). Hierbij is met name V2I interessant, waarbij data uit de infrastructuur naar een auto verzonden wordt. Denk aan informatie over verkeersopstoppingen, het weer en doorvaarthoogtes bij bruggen. Het idee achter V2X is breder, waarbij het doel is om een auto slim te maken. Informatie die met de voertuigen gedeeld wordt komt doorgaans uit grote datacenters, die gevoed worden door sensoren in de infrastructuur. Denk aan sensoren in het wegdek, slimme camera’s boven de weg, enzovoorts.

Ook interessant: vehicle-to-grid (V2G). Het idee hierachter is dat een auto onderdeel wordt van het stroomnet. Let wel, dit werkt vanzelfsprekend enkel bij elektrische voertuigen, die over een accu beschikken die kan worden toegevoegd aan het stroomnet.

Toename in stroomverbruik binnen datacenters

De continue stroom van data vanuit het datacenter richting de voertuigen op de weg, maakt dat de vraag naar energie toeneemt. Niet alleen het dataverkeer groeit. Ook de hoeveelheid data speelt een rol bij het toenemende energieverbruik in datacenters. Er zijn meer servers nodig om alle data op te slaan en vervolgens te verzenden richting de auto’s, vrachtwagens en motoren.

Opzetten van verbindingen

Het verbinden van een auto met het internet is mogelijk middels een LTE-verbinding, waarbij gebruik gemaakt wordt van een mobiel netwerk. De komst van 5G in Nederland werkt hierbij bevorderlijk voor het inzetten van connected cars. Met het 5G-netwerk zal het delen van data tussen auto’s en met de infrastructuur op de weg nog sneller verlopen. Hiermee kan eerder worden ingespeeld op mogelijke gevaren op de weg.