Directeur Rotterdam Internet Exchange onder vuur na overname van datacenter

De directeur van de Rotterdam Internet Exchange, Bix Jacobsen, heeft een datacenter van zijn eigen stichting overgenomen. Concurrenten kunnen de stap niet waarderen en spreken van 'concurrentievervalsing'.
Het gaat om de overname van een datacenter van RIX in de Spaanse Polder in Rotterdam, dat met steun van de gemeente Rotterdam is gebouwd. Het datacenter is onlangs officieel verkocht aan Bytesnet, een bedrijf waarvan Jacobsen de eigenaar is.
'Concurrentievervalsing'
'Jacobse heeft zonder ondernemersrisico het datacenter kunnen uitbouwen. En nu is hij ineens eigenaar. Dit is pure concurrentievervalsing,' zegt Stijn Koster, eigenaar van provider i3D, tegen het AD. Koster stelt dat alles achter gesloten deuren is geregeld, zonder een inschrijving of biedingen. Richard Boogaard, eigenaar van het datacenter Smart DC, stelt tegenover AD zich in de kritiek van Koster te kunnen vinden.
Jacobsen benadrukt dat het datacenter is verkocht voor een marktconforme prijs. Het datacenter zou zonder biedingen zijn verkocht om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen.
Meer over
Lees ook
Edgeconnex schort plannen voor nieuw datacenter op na protest bewoners en politiek
In Duitsland lijkt Edgeconnex de hand overspeeld te hebben. Bewoners van Maintal/ Dörnigheim en de gemeenteraad hebben zoveel bezwaar gemaakt tegen bouwplannen voor een eigen gascentrale dat toestemming daarvoor onmogelijk is geworden.
Energie, AI, duurzaamheid en soevereiniteit in de Belgische datacentermarkt (deel 1)
De Belgische datacentermarkt heeft te maken met een stijgende energievraag, AI-gedreven infrastructuurvereisten, duurzaamheidsdruk en zorgen rond digitale soevereiniteit. Silvie Bullen, Account Manager België-Luxemburg, R&M (foto links), en Carole Santens, Managing Director van de Belgian Digital Infrastructure Association, geven hun visie op dez1
Brand bij NorthC datacenter in Almere geblust; teams richten zo snel mogelijk een tijdelijke stroomvoorziening in en starten onderzoek
De brand die donderdag 7 mei rond 08:45 uur is ontstaan bij het datacenter van NorthC aan de Rondebeltweg in Almere, was gisterenavond rond 23:00u volledig onder controle. Het pand is daarop vrijgegeven door de brandweer.




