Datacenter – brand – en tot 489 miljoen gebruikers op zwart
Brand in een datacenter is uitzonderlijk, maar het komt voor. Als het voorkomt is het maar de vraag of het bekend wordt gemaakt. De brand in het datacenter van de grootste telco van India, Reliance – Jio, onder de pet houden is niet gelukt. Daarvoor waren er te veel gedupeerden.
In elke rapportage over problemen in een datacenter staat de categorie brand. Dat kan zijn echt open vuur, maar ook als iets dat smeult. Elk fatsoenlijk datacenter beschikt over monitoring- en blussystemen. Als er al incidenten zijn kunnen die dus heel snel in de kiem worden gesmoord. Als bij dat proces servers offline gaan of zelf uitgezet moeten worden merken de klanten dat. Dan rapporteert het datacenter er over. Het aantal meldingen dat langs die weg naar buiten komt is echter gering, net als het aantal keren dat de brandweer moet uitrukken. Als dat laatste gebeurt, dan is er echt iets goed fout.
Geruchten en indicaties
Het aantal indicaties dat er iets aan de hand was met een te hoge warmteontwikkeling is vele malen hoger. Uptime Institute hint daar wel eens op, tijdens netwerkbijeenkomsten worden geruchten en indicaties gedeeld, waaruit dan in de regel blijkt dat de situatie heel snel onder controle was en de schade gering.
India
Reliance – Jio heeft, hoewel het bedrijf dat vooralsnog ontkent, ook te maken gehad met een ongewenste en ongecontroleerde toename van de temperatuur in een datacenter in India. Reuters beweert dat het om brand ging. RJ is vooral een aanbieder van telefonie, vast en mobiel en internet. Volgens de eigen cijfers heeft het bijna 490 miljoen klanten. Een deel van die klanten kon tijdens het incident geen gebruik maken van de diensten. De vraag hoeveel heeft RJ niet beantwoord.
Reuters en anderen gissen en verwijzen naar sites die storingen noteren. Wat helemaal onbelicht blijft is de vraag van redundantie. Als een telco honderden miljoenen klanten heeft en een heel groot dekkingsgebied, wat kost het dan wel niet om een redundant netwerk in de lucht te houden?
(dit bericht verscheen eerder op ITchannelPRO)