ABB - 2021 terugblik en vooruitblik op 2022

Freek van Alphen

Het begin van dit jaar heeft in het teken gestaan van energie. De traditionele energieprijzen stijgen, duurzame energievormen zitten in de lift en het Climate Neutral Datacenter Pact begint bij datacenters vorm aan te nemen. Een pact waarin de Europese datacenterindustrie heeft toegezegd om in 2030 klimaatneutraal te zijn. Een mooie invulling van de Green Deal waar Europa momenteel volop mee bezig is.

 

Deze ontwikkelingen sluiten naadloos aan op onze eigen Mission to Zero-ambitie. Wat mij altijd inspireert is dat die Mission to Zero door veel datacenters wordt gecombineerd met een Mission to Grow. Een ambitie die even belangrijk is. Want wie om zich heen kijkt, merkt immers al snel dat digitalisering alom is. Digitalisering die datacenters faciliteren. Een trend die alleen maar verder wordt versterkt door de snelle groei van allerhande cloud-partijen.

Koplopers in duurzaamheid

Datacenters zijn in alle opzichten ontwikkeld en gebouwd om op de meest efficiënte manier die digitalisering mogelijk te maken. Dat ze daarbij al op grote schaal gebruikmaken van duurzame energie – vaak zelfs in nauwe samenwerking met energiebedrijven - maakt veel datacenters koploper als het om duurzaamheid gaat. Regelmatig trekken de datacenters en energiebedrijven daarbij samen op in duurzame energieprojecten, omdat het datacenter langdurig betrouwbaar een hoeveelheid vermogen wil afnemen. Het stelt energieleveranciers in staat om de omslag te maken naar vergroening terwijl datacenters profiteren van de voordelen van groene energie. Mooie voorbeelden van samenwerkingen die nodig zijn om de volgende stappen te kunnen zetten.

Co-creatie: samen naar een groene toekomst

Die stappen richten zich op verdere groei, vooruitgang én duurzaamheid. Een bijzondere combinatie die kan worden bereikt door de inzet van (ver)nieuwe(nde) technologie. Samenwerking of co-creatie is daarbij onmisbaar – met de inbreng van de expertises van verschillende bedrijven wordt niet alleen de time-to-market verkort, maar kan ook vanuit meerdere invalshoeken een bijdrage worden geleverd aan het ‘groene datacenter’. ABB wil die partnerships nadrukkelijk aangaan met oplossingen van vandaag voor de slimme en duurzame datacenters van morgen.

 

Partnership

De grote uitdaging daarbij is de vraag wie over traditionele grenzen heen durft te stappen – wie bereid is om partnerships aan te gaan waarmee snel op de vraag kan worden ingespeeld. ABB zet in op die co-creatie. Door nauwe samenwerking met partners willen we via co-creatie totaaloplossingen ontwikkelen. Oplossingen waarin energie-, tijd- en ruimtebesparing centraal staan en waarmee serieus invulling kan worden gegeven aan de green datacenter deal. Graag nodig ik iedereen uit om met ons die stap naar co-creatie te zetten. Liever eerst eens van gedachten wisselen? Graag! Neem gerust contact met me op via freek.alphen@nl.abb.com of bezoek onze webpagina www.abb.nl/datacenters.

 

Freek van Alpen

Meer over
Lees ook
Goed (her)ontwerp maakt datacenters betrouwbaar, klimaat- én toekomstbestendig

Goed (her)ontwerp maakt datacenters betrouwbaar, klimaat- én toekomstbestendig

We zitten in een enorme digitale transitie, met als gevolg dat de vraag naar meer en grotere, betrouwbare en efficiënte datacenters stijgt. Voor datacenters zijn energievoorziening en koeling essentieel. De huidige netcongestie vormt daarom een erkend risico. Daar wordt actief aan gewerkt. Wat nog niet scherp in beeld is, zijn de risico’s van de1

Reflectie 2021 en vooruitblik op 2022: Fiber Carrier Association (FCA)

Reflectie 2021 en vooruitblik op 2022: Fiber Carrier Association (FCA)

Het afgelopen jaar zijn er meer dan een half miljoen Fiber-to-the-Home (FTTH) aansluitingen gerealiseerd. Dat komt neer op bijna 1500 aansluitingen per dag. Nog niet eerder hebben we zo’n stijging gezien van het aantal glasvezelaansluitingen in Nederland. Dit bevestigt nogmaals het beeld dat glasvezel een nog grotere rol gaat spelen binnen onze di1

Rittal reflectie op 2021 en de vooruitblik op 2022

Rittal reflectie op 2021 en de vooruitblik op 2022

De pandemie heeft geleid tot een enorme toename van de vraag naar digitale technologieën. Tegelijkertijd moesten bedrijven projecten uitstellen en op zicht rijden. Door samen met de markt op tijd het gesprek aan te gaan konden wij samen sturen en hebben we de markt maximaal kunnen bedienen.