ABB - 2021 terugblik en vooruitblik op 2022

Freek van Alphen

Het begin van dit jaar heeft in het teken gestaan van energie. De traditionele energieprijzen stijgen, duurzame energievormen zitten in de lift en het Climate Neutral Datacenter Pact begint bij datacenters vorm aan te nemen. Een pact waarin de Europese datacenterindustrie heeft toegezegd om in 2030 klimaatneutraal te zijn. Een mooie invulling van de Green Deal waar Europa momenteel volop mee bezig is.

 

Deze ontwikkelingen sluiten naadloos aan op onze eigen Mission to Zero-ambitie. Wat mij altijd inspireert is dat die Mission to Zero door veel datacenters wordt gecombineerd met een Mission to Grow. Een ambitie die even belangrijk is. Want wie om zich heen kijkt, merkt immers al snel dat digitalisering alom is. Digitalisering die datacenters faciliteren. Een trend die alleen maar verder wordt versterkt door de snelle groei van allerhande cloud-partijen.

Koplopers in duurzaamheid

Datacenters zijn in alle opzichten ontwikkeld en gebouwd om op de meest efficiënte manier die digitalisering mogelijk te maken. Dat ze daarbij al op grote schaal gebruikmaken van duurzame energie – vaak zelfs in nauwe samenwerking met energiebedrijven - maakt veel datacenters koploper als het om duurzaamheid gaat. Regelmatig trekken de datacenters en energiebedrijven daarbij samen op in duurzame energieprojecten, omdat het datacenter langdurig betrouwbaar een hoeveelheid vermogen wil afnemen. Het stelt energieleveranciers in staat om de omslag te maken naar vergroening terwijl datacenters profiteren van de voordelen van groene energie. Mooie voorbeelden van samenwerkingen die nodig zijn om de volgende stappen te kunnen zetten.

Co-creatie: samen naar een groene toekomst

Die stappen richten zich op verdere groei, vooruitgang én duurzaamheid. Een bijzondere combinatie die kan worden bereikt door de inzet van (ver)nieuwe(nde) technologie. Samenwerking of co-creatie is daarbij onmisbaar – met de inbreng van de expertises van verschillende bedrijven wordt niet alleen de time-to-market verkort, maar kan ook vanuit meerdere invalshoeken een bijdrage worden geleverd aan het ‘groene datacenter’. ABB wil die partnerships nadrukkelijk aangaan met oplossingen van vandaag voor de slimme en duurzame datacenters van morgen.

 

Partnership

De grote uitdaging daarbij is de vraag wie over traditionele grenzen heen durft te stappen – wie bereid is om partnerships aan te gaan waarmee snel op de vraag kan worden ingespeeld. ABB zet in op die co-creatie. Door nauwe samenwerking met partners willen we via co-creatie totaaloplossingen ontwikkelen. Oplossingen waarin energie-, tijd- en ruimtebesparing centraal staan en waarmee serieus invulling kan worden gegeven aan de green datacenter deal. Graag nodig ik iedereen uit om met ons die stap naar co-creatie te zetten. Liever eerst eens van gedachten wisselen? Graag! Neem gerust contact met me op via freek.alphen@nl.abb.com of bezoek onze webpagina www.abb.nl/datacenters.

 

Freek van Alpen

Meer over
Lees ook
Uptime Institute: ’90% bedrijven verwacht meer datacentercapaciteit nodig te hebben’

Uptime Institute: ’90% bedrijven verwacht meer datacentercapaciteit nodig te hebben’

Terwijl meer en meer techbedrijven moeten afslanken nu de COVID 19-pandemie achter de rug is, verwachten veel enteroprise-organisaties juist een uitbreiding van de benodigde datacenter-capaciteit.

Datacenter update december 2022 – nieuwbouw en afstel - een gemengd beeld

Datacenter update december 2022 – nieuwbouw en afstel - een gemengd beeld

Donderdag liet het Nederlandse datacenterbedrijf North-C weten een nieuw gebouw in de regio Eindhoven te laten bouwen. Later die dag maakte een Amerikaanse onderneming, Meta, bekend in Odense, Denemarken, de bestaande werkzaamheden voor nieuwbouw te staken. Het eerste bericht is duidelijk positiever voor het bedrijf en de regio dan de tweede meldi1

Alastair Waite van CommScope over 4 belangrijke trends in datacenters

Alastair Waite van CommScope over 4 belangrijke trends in datacenters

Praten over datacenters doet Alastair Waite graag. Want al snel in het gesprek benoemt hij nog een vijfde trend die hij wil noemen: sustainability. “Vergroening en economie versterken elkaar inmiddels. In tegenstelling tot enkele jaren terug zien we dat kiezen voor duurzame(re) producten nu ook financieel gunstig uitpakt.”