<


Mulder-Hardenberg: We verwachten een investeringsgolf in lokale datacenters

DatacenterWorks 2020 editie 7-Mulder-Hardenberg

2020 zal de geschiedenisboeken in gaan als een jaar waarin alles anders was. Zakelijk gezien is het echter een alles behalve slecht jaar geweest voor de datacenter-industrie. En 2021 lijkt zelfs een nog beter jaar te worden. Dat zeggen Maarten Prins en Rob Verhoeven van Mulder-Hardenberg. Zij kijken terug op een bewogen jaar, maar tonen zich ook optimistisch over de toekomst van datacenters.

“Natuurlijk hebben ook wij last gehad van Corona”, zegt business unit manager Rob Verhoeven. “Echter wij kijken met een positief gevoel terug op 2020. We hebben ons vanaf maart net als vrijwel iedereen moeten aanpassen aan de nieuwe realiteit. Dit toont de flexibiliteit en het adaptieve vermogen van de organisatie Mulder-Hardenberg. Wij zagen dat de business heel behoorlijk doorliep. Met een belangrijke toeleverancier die gevestigd is in Australië hadden we soms wat logistieke uitdagingen met betrekking tot de kleine aantallen vluchtbewegingen die er plaatsvonden op het hoogtepunt van de coronacrisis. Een van de lessen die veel partijen dit jaar geleerd zullen hebben, is ongetwijfeld dat het goed is om meer voorraad aan te houden. Klanten moeten immers op ons kunnen rekenen, ook - of beter gezegd: juist - als er sprake is van moeilijke omstandigheden.”

“We hebben dit jaar ook gebruikt om goed naar onze eigen positie in de markt te kijken”, vertelt Verhoeven. Hij is binnen het bedrijf verantwoordelijk voor de activiteiten op het gebied van cable management en labeling. “We bestaan over 7 jaar 100 jaar en al die jaren kennen klanten ons als een groothandel. Daar willen we meer dienst- en adviesverlening aan toevoegen. Adviseren, installeren en werkend opleveren. Dat kunnen wij realiseren door de eigen kenniservaringen en een betrouwbaar partnernetwerk van installatiepartijen in te zetten. Op die manier kunnen we datacenters en soortgelijke helpen om compleet werkende oplossingen op tijd op te leveren.”

Klantenportals

Daarnaast wil Mulder-Hardenberg meer inzetten op online verkoop. Maarten Prins, Marketing Manager bij Mulder-Hardenberg: “Nee, we gaan niet simpelweg een webshop opzetten waar iedereen 8.000 verschillende soorten en typen kabels of kabelgoten kan aanschaffen. Met veel klanten en partners hebben we al vele jaren een goede samenwerking. Een partner portal kan die relatie nog verder verstevigen. Bijvoorbeeld doordat we een selectie van onze afnemers helpen met het bestellen van de juiste, passende producten. Vaak is het aanbod van een vendor zeer groot en valt het absoluut niet mee om de juiste producten te vinden. Een klein foutje kan gemakkelijk tot een verkeerde bestelling leiden - met alle vertragingen en administratieve belasting van dien. Met de beoogde portal kunnen wij onze klanten en partners helpen om een volledig overzicht te krijgen van de producten die zij aangeschaft hebben. Zodat nieuwe bestellingen bijna letterlijk met één druk op de knop geregeld kunnen worden binnen gestelde levertermijn. De prijsstelling kan hierdoor in veel gevallen gunstiger uitvallen."

Over de toekomst zijn Prins en Verhoeven ronduit optimistisch. “Als ik kijk naar de toekomst dan zie ik een paar interessante trends waar wij goed op kunnen inspelen”, vertelt Prins. “Duurzaamheid en veiligheid worden bijvoorbeeld steeds belangrijker. Hergebruik van warmte speelt meer en meer een rol, maar ook het verkleinen van de footprint. Een kabelgoot van staal kan natuurlijk maar wordt wel steeds vaker gezien als een vervuilend product. Onze bekende YellowDuct/ gele goten zijn van kunststof, Noryl, halogeenvrij (geen PVC) en veroorzaken bij een eventuele brand nauwelijks rook en geen giftige dampen. Dat is dus niet alleen veilig, maar ook milieuvriendelijk.”

Combinatie met Internet of Things

Er speelt nog meer, meent Verhoeven. “Meten wordt in het datacenter steeds belangrijker. Power Distribution Units (PDU’s) zijn grotendeels van meters voorzien, we zien meer en meer sensoren die druk, luchtvochtigheid en/ of temperatuur meten. Anders gezegd: we zien het Internet of Things (IoT) in datacenters opduiken. Mulder-Hardenberg kent al heel lang een businessunit die zich richt op Industrial Automation, zeg maar Industrial IoT of nog beter Industrial Internet of Things (IIoT). Die kennis kunnen wij uitstekend gebruiken om datacenter managers te helpen om tot realtime monitoring van hun infrastructuur te komen.”

Daarnaast constateert Prins dat middelgrote en grote enterprise organisaties in Nederland zich wat ongemakkelijk beginnen te voelen bij de positie die hyperscalers in de IT-en datacentermarkt spelen. “Die partijen worden zo enorm groot dat veel ondernemers en IT-managers zich steeds vaker afvragen of zij eigenlijk wel bij zo’n grote speler passen”, vertelt Prins. “Eerlijk gezegd zou het mij niet verbazen als zij toch weer meer gaan kijken naar lokale spelers als het om het hosten van hun IT gaat. Dat betekent voor de nabije toekomst dat er wel eens een flinke investeringsgolf aan zou kunnen komen als het om middelgrote en grote lokale datacenters gaat.”

"Dat is ook gunstig voor de werkgelegenheid in ons land", voegt Verhoeven toe. "Veel hyperscalers vliegen buitenlandse engineers en installateurs in. Als we meer business richting lokale datacenters zien gaan, kunnen de lokale en landelijke toeleveranciers daarvan profiteren."

Datacenter-opleidingen

Tegelijkertijd zien Verhoeven en Prins dat het belang van data nog groter wordt. En daarmee dus ook het belang van datacenter-infrastructuren. Prins: “Er zal daarom nog meer nadruk komen te liggen op kennis. De Nederlandse datacenter-industrie heeft enorm veel kennis in huis en klanten maken daar graag gebruik van. Voor hen is het vaak toch prettiger om met een Nederlandse partij te werken, dan met een buitenlandse firma die niet altijd goed op de hoogte is van de lokale gebruiken en omstandigheden.”

Wreekt zich hier niet het feit dat Nederland eigenlijk geen formele opleidingen kent ten aanzien van datacenterinfrastructuren? Daar zijn Prins en Verhoeven niet van overtuigd: “Veel datacenters kennen interne opleidingstrajecten. Het zou wellicht een idee zijn als een aantal van deze datacenters gaan samenwerken om deze interne opleidingen te bundelen en als opleiding aan de branche aanbieden. Prins: “Wij als Mulder-Hardenberg zouden daar graag een bijdrage aan leveren. Bijvoorbeeld in de vorm van gastdocenten of iets dergelijks.”

Doordacht cable management

Zo’n initiatief sluit ook aan op de plannen van Mulder-Hardenberg rond Cable Management. Prins: “Cable management krijgt niet altijd de aandacht die het verdient. Weldoordacht cable management voorkomt veel beschikbaarheidsissues en voorkomt ook veel onnodige kosten. Ik denk dat niet iedereen zich realiseert wat de kosten zijn van een verkeerd aangesloten of geïnstalleerde kabel of een connector die per ongeluk uit een netwerkpoort wordt gehaald. Met intelligent Cable Management richten we ons met name op die datacenters die zich bewust zijn van die risico’s. Het veilig, werkend opleveren is een van de factoren die de dienstverlening van Mulder-Hardenberg omhelst.”