IT-ruimte voor online kanalen groeit zeer snel

Nu retailers strijden om het bieden van de meest unieke en gepersonaliseerde klantervaring, neemt het gebruik van de cloud, IoT en big data toe in winkels, op online kanalen en in distributiecentra. Toch loopt een kwart van de retailers nog achter voor wat betreft de adoptie van nieuwe technologieën en de integratie ervan in de bedrijfsvoering voor een meer geïntegreerde klantervaring. Dat blijkt uit een nieuw rapport van Vertiv.

Leidinggevenden van vijftig van ’s werelds grootste retailers namen deel aan het onderzoek. Gezamenlijk zetten zij in 2017 953 miljard dollar om. Het onderzoek, ‘Into Uncharted Territory: Retail Transformation and its Impact on Digital Infrastructure’, gesponsord door Vertiv en DatacenterDynamics, laat zien dat er een grotere focus is op online retail.

Vertiv_ServerRoom_1-615x346

Bedrijven passen hun digitale resources en vaardigheden aan om in te spelen op veranderingen in klantgedrag. Naar verwachting neemt de hoeveelheid ruimte die in het datacenter wordt toegewezen aan online retail de komende twee jaar toe met 20 procent, zowel on-premise als op basis van co-locatie. Tegelijkertijd neemt cloud hosting voor de ondersteuning van winkelapplicaties toe met 33 procent.

Digitale (r)evolutie

De enorme transformatie van distributiecentra maakt een belangrijk deel uit van de digitale evolutie in de retailbranche. Het onderzoek suggereert dat het aantal distributiecentra en magazijnen de komende twee jaar stijgt met 26 procent, omdat retailbedrijven hun bedrijfs­voering steeds meer afstemmen op de klantbehoefte op het gebied van online winkelen. De hoeveelheid datacenterruimte die wordt toegewezen aan distributie en logistiek neemt naar verwachting toe met 10 procent. Daarnaast stijgt cloud hosting voor de ondersteuning van distributie met 87 procent.

“Het is geen geheim dat online retail flink investeert in IT. Maar zoals dit onderzoek laat zien, draait digitale transformatie in de retailbranche om meer dan alleen e-commerce”, zegt Lucas Beran, analist op het gebied van datacenterinfrastructuur bij onderzoeksbureau IHS Markit. “Moderne retailers streven naar de verbetering van de IT-systemen in hun

winkels en distributiecentra, met als doel het bewerkstelligen van een sterkere klantervaring. Meer bedrijfskritische online, distributie- en in-store-omgevingen vragen om een nieuwe aanpak van de fysieke infrastructuur voor een betere IT-betrouwbaarheid, snellere time-to-market, beter kostenbeheer en verminderde beheercomplexiteit.”

Meer computing nodig

Het onderzoek bevestigt dat er meer computing-kracht naar de winkels wordt gehaald ter ondersteuning van aan edge computing gerelateerde applicaties die meer interactie met de klant mogelijk maken.

“Moderne retailers veranderen hun winkels als gevolg van veranderend consumentengedrag en technologische verbeteringen”, zegt Karsten Winther, vice president of sales bij Vertiv in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. “Dit betekent dat ze investeren in een betere klantervaring en kopers op het juiste moment beïnvloeden door hun IT-voetafdruk in de winkel te vergroten. Onze voorspelling bevestigt dit, en laat zien dat de investering in winkels en distributie de komende jaren dubbel zo groot wordt als het bedrag dat aan het core datacenter wordt besteed.”

Om hun transformatie te ondersteunen, omarmen retailers nieuwe fysieke-infrastructuuropties die meer betrouwbaarheid bieden en snel en eenvoudig zijn uit te rollen. Deze technologieën zijn gebaseerd op gestandaardiseerde, modulaire ontwerpen die naar behoefte schaalbaar zijn. Ook zijn de ontwerpen toekomstbestendig met het oog op next-generation technologische verbeteringen.

Meer over
Lees ook
Onderzoek: aantal storingen in datacenters neemt af, terwijl incidenten gemiddeld steeds kostbaarder worden

Onderzoek: aantal storingen in datacenters neemt af, terwijl incidenten gemiddeld steeds kostbaarder worden

Hoewel Uptime Institute de eerste is om toe te geven dat cijfers die datacenters verschaffen over storingen en outages met enige reserve moeten worden bekijken, durft de organisatie het toch aan om vast te stellen dat het aantal incidenten in datacenters de afgelopen jaren is afgenomen.

Nederlands consortium start onderzoek naar energiezuinige informatietechnologie

Nederlands consortium start onderzoek naar energiezuinige informatietechnologie

Wetenschapsfinancierder NWO honoreerde recent een groot onderzoeksproject naar nieuwe concepten voor energiezuinige Informatie Technologie met zo’n tien miljoen euro. UT-onderzoeker prof. dr. ir. Hans Hilgenkamp is hoofdaanvrager van het project met de naam NL-ECO. Met de financiering van NWO komt ook ongeveer 2,5 miljoen euro beschikbaar als cofi1

Nieuw consortium BatteryNL wil batterijen met grotere capaciteit ontwikkelen

Nieuw consortium BatteryNL wil batterijen met grotere capaciteit ontwikkelen

In januari is het consortium BatteryNL van start gegaan. Deelnemers zijn groot aantal partijen die op een of andere manier betrokken zijn bij het ontwikkelen van batterijen in Nederland. Het gaat om zowel kleine bedrijven, multinationals als kennisinstellingen. Een belangrijke doelstelling van BatteryNL is om binnen acht jaar de volgende generatie1