Hoe lossen we 170 procent meer energieverbruik door 5G op?

shutterstock_177432752

Door de ontwikkeling van nieuwe technologie stijgt ook het energieverbruik. En het einde lijkt nog niet in zicht, iets waar professionals zich ook terdege bewust van zijn. Vertiv deed - samen met onderzoeksbureau 451 Research - een uitgebreid onderzoek naar 5G-diensten onder meer dan honderd telecom operators wereldwijd. De opvallendste conclusie: operators zijn enthousiast over de mogelijkheden, maar tegelijkertijd vreest 90 procent hogere energiekosten. Hoe kunnen we die kosten beperken?

De implementatie van 5G komt steeds dichterbij. Het merendeel van de ondervraagden gelooft dat het 5G-tijdperk pas echt van start gaat in 2021. 88 procent geeft daarbij aan zelf ook de inzet van de nieuwe technologie te plannen voor de periode 2021-2022. Hoewel veel telecom operators enthousiast zijn over de mogelijkheden en de relatie met edge computing, is het toenemende energieverbruik een bron van zorg. Interne analyses van Vertiv voorspellen dat de stap naar 5G het totale energieverbruik met 150 tot 170 procent kan laten toenemen. De grootste toename zal plaatsvinden op het gebied van macro-, node- en netwerkdatacenters.

Energy Savings as a Service

Naast de genoemde kritische factoren voor de inzet van 5G, bestaat dus de zorg omtrent de stijging van het energieverbruik. De oplossing ligt echter al klaar: Energy Savings as a Service (ESaaS), de nieuwste toevoeging aan de As a Service-oplossingen. ESaaS verandert de relatie tussen een organisatie en haar energie­verbruik. Wat eens noodzakelijke uitgaven waren, is nu uitgegroeid tot een middel om de ecologische voetafdruk en de duurzaamheid van het bedrijf of het product aan af te meten.

Bedrijven die geen tijd, middelen of kennis hebben om zich bezig te houden met energieverbruik, schakelen een partner in die Energy Savings as a Service aanbiedt. De ESaaS-­partner doet een assessment - in samenwerking met het bedrijf en de energieleverancier. Hieruit volgt een rapport met aanbevelingen over hoe de vraag hoe de kosten en het verbruik te ­verlagen zijn.

IoT en AI

Maar liefst 90 procent van de respondenten gaf aan geïnteresseerd te zijn in de mogelijkheden van ESaaS. Hoewel bedrijven vaak een partner inschakelen voor de implementatie, kunnen zij ook zelf hun verbruik en verbeterpunten in de gaten houden. Door gebruik te maken van de mogelijkheden van IoT-apparaten, artificial intelligence en andere connected technologieën, zijn bedrijven in staat in realtime data te verzamelen. Zo kunnen ze hun energieverbruik beter bekijken en verbeterpunten signaleren.

Telefónica is een van de grootste telecom providers ter wereld en erg actief op het gebied van duurzaamheid. Het bedrijf implementeerde zo’n technologische energiebesparende oplossing en vroeg Vertiv als ESaaS-partner het gehele traject te verzorgen. Zoals gebruikelijk bij de implementatie van ESaaS werden er uitgebreide energie-audits gedaan. Hieruit vloeide een extensief assessment-rapport voort, met hierin KPI’s en aanbevelingen over hoe energie te besparen op welk onderdeel. Door het optimaliseren van de prestaties, de capaciteit, de beschikbaarheid en de efficiëntie van belangrijke infrastructuren, kan er meer energie bespaard worden.

Tier 3

De oplossing wordt door Telefónica gebruikt in een Tier 3-datacenter en beschikt over een zogeheten Supersaver. Dat systeem bestaat uit twaalf luchtbehandelingsunits en een ringvormige koeler die ook kan worden ingezet voor vrije koeling. Die vrije koeling wordt ingeschakeld wanneer de buitentemperatuur lager is dan die in het datacenter. Dankzij het ontwerp kunnen de compressoren worden uitgeschakeld en kan het energieverbruik met uiteindelijk 40 procent worden verlaagd. Het bedrijf heeft een ambitieuze doelstelling van een energiebesparing van 50 procent. Dankzij ESaaS is het realiseren van dit doel een flinke stap dichterbij gekomen.

De inzet van 5G leidt niet alleen tot zorgen over toenemend energieverbruik. Er zijn ook andere kritische factoren. Het onderzoek onder de telecom operators was ook gericht op de inzet, de mogelijkheden en de risico’s van 5G-diensten.

Access en aggregatie

De uitkomsten bieden inzicht in de hoop en angst die bij deze doelgroep leven rond de inzet van 5G en edge computing. De twee grootste uitdagingen op connectiviteitsgebied voor de ondersteuning van 5G-topologieën bleken het upgraden van de netwerken op de access- en aggregatielaag en het toevoegen van nieuwe backhaul-links te zijn. Volgens de ondervraagden zijn de beschikbaarheid van hoogwaardige connectiviteit naar gedistribueerde POP’s en eenvoudige acquisitie van sites de meest kritische factoren voor 5G-succes.

De resultaten van dit onderzoek - en van eerdere research naar use case en archetypes van edge computing - ondersteunen operators bij het ontwikkelen van sterkere businesscases voor 5G-investeringen en de bijbehorende inzet van edge computing.

Het onderzoek laat zien dat 37 procent van de ondervraagde operators al edge computing inzet, en dat nog eens 47 procent dit op de planning heeft staan.