Onderzoek geeft aan dat bedrijven onvoldoende grip op hun datacenter hebben

Vrijwel iedere decision maker binnen bedrijven vindt dat digitale performance essentieel is voor de zakelijke prestaties. Dat blijkt uit de onlangs gepubliceerde ‘Riverbed Digital Performance Global Survey 2018’. Nog eens 98 procent van de beslissers is het eens (van wie 55 procent zeer eens) met de stelling dat digitaal essentieel is voor de toekomst van hun bedrijf. Daarentegen geeft 95 procent aan dat problemen als budgetbeperkingen, verouderde netwerken en gebrek aan grip op de prestaties van het datacenter hen belemmeren in het grijpen van de kansen die digitalisering te bieden heeft.

Aan het wereldwijde onderzoek deden duizend beslissingsbevoegden mee van bedrijven in negen landen met een omzet van 500 miljoen dollar of meer. Daaruit blijkt ook dat, hoewel digitale diensten en applicaties essentieel zijn voor toekomstig bedrijfssucces, tachtig procent van de respondenten toch ten minste een aantal keren per maand te maken heeft met storingen in digitale diensten en applicaties.

De nood is hoog

Dat bedrijven klanten, partners en werknemers een succesvolle digitale ervaring moeten bieden, wordt breed erkend. Dit blijft ook in belang toenemen. Ongeveer 91 procent van de beslissers vindt dat een succesvolle digitale ervaring nu nog belangrijker voor de bedrijfsresultaten is dan het nog maar drie jaar geleden was. Bovendien denkt 99 procent van de decision makers dat hun bedrijf profiteert van het verbeteren van de performance van de digitale diensten en applicaties binnen hun bedrijf. Dit zien ze vooral terug in:

  • betere customer/user experience en hogere klanttevredenheid
  • (53 procent)
  • meer flexibiliteit in de markt (49 procent)
  • meer omzet, verkopen en winst (49 procent)
  • betere productiviteit van werknemers (49 procent)
  • snellere time-to-market (49 procent)

Obstakels

Dat niet goed presterende systemen een belangrijke beperking vormen voor een succesvolle digitale strategie, wordt door een groot deel van de beslissingsbevoegden erkend. Zo zegt 95 procent te maken te
hebben met grote uitdagingen bij het realiseren van een succesvollere digitale strategie. Dit zijn de meest genoemde:

  • budgetbeperkingen (51 procent)
  • te complexe of te oude IT-infrastructuur (45 procent)
  • gebrek aan volledig inzicht in de digitale of eindgebruikerservaring (40 procent)
  • gebrek aan beschikbaar personeel of aan personeel met de juiste vaardigheden (39 procent)
  • gebrek aan medewerking van het management bij het prioriteit
  • geven aan digitale initiatieven (37 procent)

Van de bijna tachtig procent die aangeeft ten minste een aantal keren per maand te maken te hebben met storingen in digitale diensten en applicaties met gevolgen voor productiviteit en de eindgebruikers ervaring, ervaart bijna een op de vier minimaal een aantal keren per week storingen. Als essentiële digitale diensten niet werken, telt elke minuut. De helft van de respondenten vindt een half uur de maximaal acceptabele tijd om problemen met digitale performance op te lossen. Bijna twintig procent gaat voor enkele minuten. Zij erkennen dat een storing van een digitale dienst bedrijven miljoenen aan verloren omzet kan kosten en dat het aanzienlijke gevolgen heeft voor klantloyaliteit en merkreputatie.

De beslissers zijn zich terdege bewust van de impact die deze storingen kunnen hebben – en nu vaak al hebben – op hun bedrijf. De volgende gevolgen worden genoemd:

  • minder verkopen en omzet (42 procent)
  • vertraging van productintroducties (41 procent)
  • verlies van klanten (41 procent)
  • minder merkloyaliteit (41 procent)
  • minder productiviteit van medewerkers (40 procent)

Digitale performance maximaliseren

Slimme managers willen meer nadruk leggen op de beheertools en infrastructuur als basis voor de digitale diensten. 99 procent zegt dat inzicht in de digitale ervaring essentieel is om deze succesvol te meten en te beheren. Daarnaast vindt 98 procent van de beslissers dat een moderne IT-architectuur die zorgt voor meer flexibiliteit belangrijk is voor het verbeteren van de digitale performance.

Bedrijven vinden ook dat nu het moment is om actie te ondernemen. Meer dan driekwart van de beslissingsbevoegden (77 procent) vindt het essentieel dat hun bedrijf in de komende twaalf maanden
investeert in het verbeteren van de digitale ervaring voor gebruikers en klanten. Dit zijn de belangrijkste gebieden waarop ze investeringen verwachten te doen:

  • netwerk en infrastructuur moderniseren voor meer flexibiliteit (60 procent)
  • de mogelijkheid om de digitale ervaring van de eindgebruiker beter te monitoren en te beheren (59 procent)
  • de mogelijkheden van de servicedesk verbeteren (59 procent)
  • de ontwikkeling van applicaties versnellen (58 procent)

Een aanzienlijk aantal beslissers noemt ook cloud-oplossingen en opkomende technologieën als essentiële drivers voor de digitale ervaring. Bijna alle respondenten (99 procent) vinden het gebruik van cloud-technologieën belangrijk voor de digitale strategie van hun bedrijf. De beslissingsbevoegden zouden graag zien dat hun bedrijf investeert in opkomende technologieën als:

  • data analytics (60 procent)
  • Internet of Things (59 procent)
  • blockchain-technologie (48 procent)
  • machine learning (47 procent)
  • artificial intelligence (47 procent)
  • virtual reality (36 procent)
  • 5G-netwerken (21 procent)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.