Datacenterbedrijf EdgeConneX organiseert eerste netwerkbijeenkomst in Nederland

Netwerken kunnen ‘contenttsunami’ makkelijk aan

Voor het eerst heeft netwerkbedrijf EdgeConneX onlangs een bijeenkomst voor klanten en partners in de Benelux gehouden. Phill Lawson-Shanks, Chief Innovation Office bij EdgeConneX, zegt dat het bedrijf profiteert van de ‘contenttsunami’ die er op ons af komt.

EdgeConneX is wholesale partner voor service- en content providers en levert connectiviteit en netwerken tussen datacenters. De gedachte hierachter is dat hoe dichter de content of de diensten naar de consument worden gebracht, hoe beter de gebruikerservaring omdat de latency lager is. Het gaat dus allemaal om latency, afstand en de ‘speed of delivery’.

EdgeConneX regelt het dataverkeer aan de ‘rand van netwerken’. De ‘edge’ is een term die het bedrijf zelf heeft bedacht, vertelt Lawson-Shanks tijdens zijn presentatie. “De edge is overal en het is in beweging. Het kan in een datacenter zijn, maar het kunnen ook mobiele hotspots, zendmasten, routers en zelfs wifi-apparaten zijn.” Het levert als het ware diensten die fungeren als bloedvaten zodat ‘botten’ (de netwerken naar eindgebruikers) beter functioneren.

Onder de radar

Het evenement van EdgeConneX was het eerste evenement van het bedrijf in Nederland.  “We hebben lang onder de radar geopereerd, maar dat is veranderd toen eind 2016 ons eigen datacenter werd geopend”, erkent Lawson-Shanks. In Nederland heeft EdgeconneX één datacenter in Schiphol-Rijk. Het belangrijkste bij datacenters is de afstand tot netwerken en de beschikbaarheid, zo stelt hij. Voor de beschikbaarheid is onder meer de stroomvoorziening belangrijk. Daar heeft EdgeConneX in Nederland ook op gelet. ”Volgend jaar rond deze tijd hebben wij 130 megawatt (MW) aan stroom beschikbaar in ons datacenter op Schiphol”, aldus Lawson-Shanks.

De beschikbaarheid van voldoende stroom is niet alleen nu van belang, ook in de komende jaren want de behoefte aan stroom in datacenters groeit snel. Niet alleen het stroomverbruik stijgt snel, ook het dataverbruik groeit als kool. Lawson-Shanks toont een slide waarop te zien is dat in 2017 via Netflix elke minuut 70.000 uur aan video werd bekeken. Dit jaar is dat al gestegen tot 266.000 uur per minuut.

5G

“Uiteindelijk is alles begonnen met content. Content is een enabler voor onze locaties”, zo zegt Lawson-Shanks. Daarna ontwikkelde zich diverse vormen van de cloud. EdgeConneX heeft het zelfs over de ‘digitale contenttsunami’ die op ons af komt. Die contentexplosie wordt onder meer gevoed als 5G er eenmaal is. “5G is zo veelbelovend omdat het connectiviteit brengt naar heel veel mensen en apparaten”, stelt hij. Volgens hem zal de 5G-standaard in de komende 12 tot 18 maanden geratificeerd worden en dan zal het opnieuw het landschap volledig veranderen.

“De vraag naar 5G gaat pas echt exploderen zodra Google of Apple een 5G-apparaat op de markt brengt. Daarvoor zijn antennes en infrastructuur nodig. En het zullen niet alleen de traditionele carriers zijn die hier van gaan profiteren. Als je kijkt wie er 5G-licenties hebben gekocht, dan zijn dat vooral bedrijven als Google, Comcast en Liberty Global. Zij zullen een belangrijke drijfveer worden voor 5G”, voorspelt hij. “Die bedrijven willen hun eigen netwerken. Zij willen de content zo dichtbij mogelijk bij de consumenten en wij helpen ze daarbij.”

Door: Edwin Feldmann

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.