Maakt opslag van energie in vliegwielen een come-back?

Vliegwielen, ooit beschouwd als een niche-oplossing voor energieopslag, lijken een nieuwe kans te krijgen dankzij technologische vooruitgang en de groeiende vraag naar stabiele energievoorzieningen uit hernieuwbare bronnen. Hoewel vliegwielen al langer worden gebruikt in UPS-systemen (Uninterruptible Power Supply) in datacenters, zijn ze nooit echt commercieel doorgebroken. De combinatie van vliegwielopslag met wind- en zonne-energie kan echter een gamechanger zijn voor de energietransitie.
Een vliegwiel is een mechanische batterij die kinetische energie opslaat door een zware rotor snel rond te laten draaien. De opgeslagen energie kan vervolgens vrijwel direct worden vrijgegeven, wat vliegwielen ideaal maakt voor toepassingen waar snelheid en stabiliteit cruciaal zijn. In vergelijking met chemische batterijen zijn vliegwielen duurzamer, gaan ze langer mee en zijn ze minder gevoelig voor temperatuurfluctuaties.
In sommige datacenters worden vliegwielen al jaren gebruikt in UPS-systemen om korte stroomonderbrekingen te overbruggen. Ze leveren snel energie terwijl backup-generatoren opstarten, wat essentieel is voor systemen die continu operationeel moeten blijven. Ondanks deze voordelen zijn vliegwielen nooit op grote schaal commercieel doorgebroken, grotendeels vanwege hoge kosten en beperkte energieopslagcapaciteit.
Koppeling met wind- en zonne-energie
Het hernieuwde interesse in vliegwielen komt voort uit hun potentieel om de beschikbaarheid van hernieuwbare energie te stabiliseren. Wind- en zonne-energie zijn immers afhankelijk van weersomstandigheden, wat leidt tot fluctuaties in de energieproductie. Door vliegwielen te gebruiken als opslagmedium, kunnen deze fluctuaties worden opgevangen. Overdag kunnen vliegwielen energie opslaan uit zonne-energie, terwijl ze ’s nachts energie leveren. Windenergie kan op soortgelijke wijze worden gekoppeld aan vliegwielen om energie op te slaan wanneer de wind waait, en deze later vrij te geven bij windstille periodes.
In China wordt de technologie op grotere schaal getest, zoals beschreven op de website Undecided. Hier worden grootschalige projecten uitgerold waarbij vliegwielen worden gekoppeld aan hernieuwbare energiebronnen. Deze projecten laten zien dat er vertrouwen is in de capaciteiten van vliegwielen om grootschalige opslagoplossingen te bieden en tegelijkertijd de stabiliteit van het elektriciteitsnet te verbeteren.
Hoewel er nog uitdagingen zijn, zoals kostenreductie en schaalvergroting, lijkt het potentieel van vliegwielen steeds groter te worden naarmate de energietransitie vordert. Het vermogen om snel energie op te slaan en vrij te geven zonder slijtage zoals bij conventionele batterijen, maakt deze technologie aantrekkelijk. Als vliegwielen verder worden geoptimaliseerd, zouden ze een cruciale rol kunnen spelen in het stabiliseren van hernieuwbare energie en het versnellen van de transitie naar een duurzame toekomst.
Meer over
Lees ook
evroc, Blykalla en Studsvik verkennen ontwikkeling van eerste datacenters op kernenergie in Zweden
De Zweedse cloud- en AI-infrastructuurbouwer evroc heeft een samenwerkingsovereenkomst ondertekend met Blykalla en Studsvik om de haalbaarheid te onderzoeken van de eerste kernenergie-gedreven datacenters van Zweden. De partijen willen nagaan hoe Small Modular Reactors kunnen worden ingezet
Waarom is sluiting euNetworks datacenter Amsterdam zo interessant?
Deze zomer werd bekend dat euNetworks het datacenter in Amsterdam zal sluiten. Dat een datacenter de activiteiten staakt is al iets dat weinig voorkomt. En als het ook nog eens gaat om een locatie die geldt als IX pop (in dit geval AMS-IX) dan is het de categorie uniek.
Lithium-ionbatterijen zorgen voor problemen in datacenters
Een brand in een Zuid-Koreaans datacenter, veroorzaakt door lithium-ionbatterijen, legde vorige week honderden overheidsdiensten plat. Het incident toont aan hoe complex het blussen van dergelijke branden is, vooral in kritieke infrastructuur zoals datacenters.



