‘Mission-critical’ in de digitale eeuw – bedrijfskritisch of mission impossible?

SimonBlake

Het woord ‘bedrijfskritisch’ komt van het Engelse ‘mission-critical’. Dit woord komt van oorsprong uit de defensiewereld, waar uitval van communicatie of infrastructuur mensenlevens kan kosten. Ook in de IT-wereld zijn bedrijven tegenwoordig sterk afhankelijk van infrastructuren. Bedrijfskritische infrastructuren zijn essentieel geworden voor de business; net als in het veld is ook hier downtime geen optie.

Datacenters zijn het hoofdkwartier van deze infrastructuren. Maar daarnaast zijn er steeds meer kleinere onderdelen bijgekomen die ook steeds vaker bedrijfskritisch zijn – vergelijk het met commandoposten, om in defensietermen te blijven spreken. Een kassasysteem in een winkel is voor retailers net zo bedrijfskritisch als een infrastructuur die offshore booreilanden verbindt met het vasteland is voor een oliemaatschappij. En met de ontwikkeling van het Internet of Things zullen er alleen maar meer commandoposten bij komen en bovendien steeds wijder verspreid zijn.

Ook in het dagelijks leven zullen de eisen voor bedrijfskritische faciliteiten veranderen. Bedrijfsstrategieën zijn namelijk onherroepelijk verweven met technologie. Voor de gemiddelde werknemer is het niet meer voldoende om alleen maar te kunnen e-mailen. Want zowel als klant, consument én professional verwachten we tegenwoordig altijd en overal toegang tot bestanden en applicaties.

Wat betekent dat voor IT-professionals?

Het doel van zakelijke IT is altijd geweest om ondersteuning te bieden zodat het bedrijf kan blijven draaien. Maar tegenwoordig is de business technologie – IT is in veel gevallen de essentie van bedrijfsvoering. Om operationeel te zijn én te blijven, is een goede infrastructuur – alle technologiefaciliteiten en -mogelijkheden die het bedrijf in staat stellen om te werken – dus essentieel. En dat gaat vandaag de dag veel verder dan alleen de IT-afdeling; beslissingen nemen op het gebied van technologie gaat al lang niet meer over bits en bytes.

Management van kritieke infrastructuren is belangrijker, maar ook ingewikkelder dan ooit. Waar veranderingen in bedrijfsvoering vaak een reactie waren op technologische ontwikkelingen, is in de toekomst steeds vaker het tegenovergestelde waar: IT zal steeds vaker de katalysator zijn voor bedrijfsbrede discussies. Dat betekent dat de rol van de IT-professional verandert. Zo moet de strategie strak in lijn zijn met de overkoepelende bedrijfsdoelstellingen, en moet nauw samengewerkt worden met de mensen die deze strategie uiteindelijk zullen implementeren. Ook moeten nieuwe bedrijfskritische technologieën beschikbaar gemaakt worden voor het volledige bedrijf, en moet uiteraard de juiste technologie gekozen worden die kan voldoen aan de bedrijfseisen.

Om het bedrijf draaiende te houden, moet kortom in eerste instantie het juiste infrastructuurmodel geïmplementeerd zijn. En, niet te vergeten, het juiste team beschikbaar zijn dat dit model effectief weet te beheren. Eenmaal gekozen, geïmplementeerd en uitgevoerd, is de kans groter dat technologiestrategie bedrijfswaarde zal opleveren. En in het huidige digitale klimaat is dat een verandering die zeker de moeite waard is.

Meer weten over waar je rekening mee moet houden bij het omgaan met technologische innovaties en kritische infrastructuren?

Download hier het ebook Mission impossible.

Simon Blake is Director EMEA Marketing bij Vertiv