Brand-Rex en Leviton voortaan in alle markten thuis

Begin dit jaar maakte distributeur Gold-IP bekend het assortiment uit te breiden met Brand-Rex en tegelijkertijd een vestiging in België te openen. Hoe staat het er voor met de combinatie Leviton-Brand-Rex ruim een jaar na de overname en wat zijn hun gezamenlijke plannen richting de datacentermarkt?

Gold-IP_2343_615x461-615x461

Volgens Jeroen Loonstra, Regional Sales Director BeNeLux & Germany bij Brand-Rex, is de overname van zijn werkgever door Leviton een uitstekende match. “Zowel op assortimentsgebied als marktbereik vullen de beide bedrijven elkaar volledig aan. Leviton behoorde voor december 2015 al tot de top drie leveranciers van communicatie-infrastructuren in Noord-Amerika, een deel van Zuid-Amerika en het Midden-Oosten. Brand-Rex tot de top 3 in Europa. Verder beschikt Leviton over eigen fabrieken in China voor onder andere de Aziatische markt. Sinds de overname is de combinatie van Leviton en Brand-Rex één van de twee wereldwijd opererende aanbieders die alle componenten en kabels in eigen fabrieken produceren. Alle andere leveranciers werken met kabels of componenten van derden, waardoor ze de totale verbindingsprestaties minder in eigen hand hebben. Met de steeds hogere netwerksnelheden en installatiedichtheid wordt het belangrijker de prestaties van complete backbone- en werkplekverbindingen te kunnen garanderen.” Brand-Rex en Leviton werken vanaf januari 2017 met de eerste geïntegreerde productcatalogus en dezelfde distributeurs. 

Toegevoegde waarde distributiepartners

Een overeenkomst tussen Brand-Rex en Leviton is het feit dat ze al jarenlang selectief met toegevoegde waarde distributeurs en installateurs samenwerken. Daardoor zijn beide kanalen eenvoudig te integreren. “In de Benelux heeft Gold-IP het assortiment van Brand-Rex erbij gekregen, dat ze tevens in België gaan leveren, terwijl Kannegieter het Leviton aanbod erbij krijgt”, zegt Loonstra. “Voor ons is het totale aanbod makkelijker toegankelijk geworden, omdat het merendeel nu vanuit Schotland in plaats van de USA wordt geleverd, licht Gold-IP directeur Frank Goldewijk toe. “Verder heeft Brand-Rex een ervaren verkoop- en supportorganisatie waar wij een beroep op kunnen doen. “Wij hebben altijd al een selectief kanaal gehad en blijven daar ook de komende jaren mee werken”, aldus Loonstra. “Onze distributeurs voegen met hun kennis, voorraad en reactiesnelheid belangrijke waarde toe richting installatiepartners en eindgebruikers. Zeker voor het grote aantal MKB-bedrijven in België en Nederland is het belangrijk dat je samen snel kunt reageren op projectaanvragen en behoefte aan technische ondersteuning. Maar ook ervaring hebt met alle cultuur- en marktverschillen, zoals het zakendoen op basis van persoonlijke relaties in België.”

Datacenter- versus enterprisemarkt

In Nederland is de datacentermarkt aanzienlijk groter dan in België en Luxemburg. Een deel daarvan wordt echter ingevuld door internationaal opererende installatiepartners, van grote datacentereigenaren als Amazon, eBay, Facebook, Google en Microsoft. Het snelgroeiende aantal hostingdatacenters wordt wel door lokale installatiebedrijven gerealiseerd. Leviton en Brand-Rex hebben het totale assortiment afgelopen najaar opnieuw gepositioneerd voor zowel de datacenter- als enterprisemarkt. Op het gebied van koperbekabeling leveren ze nu de Atlas-X1 lijn voor datacenters en andere grote computerruimtes, eXtreme voor computerruimtes van middelgrote tot grote bedrijven en Plus voor middelgrote tot kleine bedrijven en retailvestigingen. Op glasvezelgebied de HDX, HI-DEX en e2XHD voor datacenters en SDX en FibrePlus voor de enterprisemarkt. “Wereldwijd leveren alle datacenters voor ons de meeste omzet op”, vertelt Loonstra. “Een bijkomend voordeel van de beide samengevoegde bedrijven is het feit dat multinationals ons als wereldspeler zien. Als gevolg daarvan benaderen ze ons voortaan als potentiële leverancier voor het standaardiseren en upgraden van hun totale communicatie-infrastructuur.”

Benelux marktontwikkeling

Voor Gold-IP is België een nieuwe markt, waarvoor ze een ervaren Belgisch-team hebben aangenomen. “Voor ons is niet alleen het samengaan van Leviton en Brand-Rex de aanleiding geweest om in België een vestiging te openen”, vertelt Goldewijk. “Ook vanuit MOBOTIX, onze fabrikant van intelligente oplossingen voor IP-videotoepassingen, kregen wij de vraag hen ook in België te vertegenwoordigen. Tenslotte lag uitbreiding richting België voor de hand vanwege de succesvolle groei van Gold-IP in de afgelopen vijf jaar. Omdat persoonlijke relaties in de Belgische markt nog belangrijker zijn dan in Nederland, heb ik daarop ingespeeld met Filip Koch. Hij heeft bijna 17 jaar als Benelux area manager voor Panduit gewerkt. Filip beschikt zowel over een waardevol netwerk als alle benodigde markt- en productkennis om adviseurs, eindgebruikers en installatiebedrijven te interesseren voor onze infrastructuur- en video-oplossingen. Tegelijkertijd is ook Peter Poelmans vanuit Panduit overgestapt naar Gold-IP. Hij gaat samen met Filip Koch onze markt ontwikkelen vanuit een kantoor in Nazareth, net voorbij Gent.”

Pre-terminated en maatwerkverbindingen

In de datacentermarkt worden steeds meer pre-terminated verbindingen geleverd en geïnstalleerd. Zowel om de kwaliteit beter te kunnen waarborgen als arbeidskosten te besparen of in de keten te verplaatsen. “Voor kritische verbindingen, en die zijn er steeds meer, kiezen klanten in toenemende mate voor één verantwoordelijk aanspreekpunt en pre-terminated oplossingen”, zegt Loonstra. Daar kunnen wij sinds de overname zowel beter als sneller op inspelen, omdat Leviton een ‘make-to-order’ fabriek vlakbij Chicago heeft. Een andere belangrijke trend is de eis dat elke leverancier vanaf 1 juli 2017 kabels moet leveren die voldoen aan de nieuwe Europese Construction Products Regulation (CPR) richtlijn en bijbehorende classificatie en testmethoden. Die richtlijn is in juli 2016 van kracht geworden, met een overgangsperiode tot 1 juli 2017. Die CPR heeft als doel het brandgedrag van kabels eenduidig te testen en te classificeren, waardoor de gevolgrisico’s afnemen. Uiteraard hebben wij met onze nieuwe indeling en positionering van het gezamenlijke Leviton en Brand-Rex assortiment al met die nieuwe richtlijn rekening gehouden.”