‘Er is nog nooit een server dood aangekomen’

EO_20130613_Spie-ICS-Zoeter

Na de oplevering van een nieuw datacenter of de keuze voor een co-locatieruimte staat de volgende uitdaging te wachten: de verhuizing van de ICT-apparatuur. “Steeds meer bedrijven zijn zich ervan bewust dat dit niet iets is wat je op de achterbank van een auto doet”, zo signaleert Frank van der Sluijs, Field Manager bij SPIE. DatacenterWorks sprak met Van der Sluijs over de gevaren die tijdens een verhuizing op de loer liggen, en de hulp die SPIE kan bieden.

Het grootste risico dat tijdens een verhuizing van ICT-apparatuur op de loer ligt? Frank van der Sluijs van SPIE kan er kort over zijn: servers of andere ICT-apparatuur die op de nieuwe locatie niet meer tot leven komen. “Als je zonder voorzorgsmaatregelen te treffen een server uitschakelt die nooit uit is geweest, dan kun je op de nieuwe locatie problemen verwachten.”

Een ‘Dead On Arrival’ (DOA) kan meerdere oorzaken hebben. Eén van de belangrijkste oorzaak is de ‘temperatuurschok’ die de apparatuur te verduren krijgt. Het is daarom ook belangrijk dat apparatuur tijdens het transport ‘op temperatuur’ wordt gehouden. Vervolgens is het zaak dat het inbouwen van de apparatuur op dezelfde temperatuur gebeurt als het uitbouwen.

De schokken tijdens het transport – die schadelijk zijn voor de mechanische onderdelen van de apparatuur – kunnen eveneens voor een ‘DOA’ zorgen. “Het is dan ook belangrijk dat de apparatuur wordt verpakt in schokabsorberend materiaal en er gebruik gemaakt wordt van speciaal lucht geveerd transport”, aldus de Field Manager.

Testen bekabelingsinfrastructuur

Naast het voorkomen van een DOA brengt een verhuizing uiteraard nog meer uitdagingen met zich mee. Zijn bijvoorbeeld de doorgangen op de nieuwe locatie hoog genoeg voor de racks die naar binnen moeten? En is de bekabelingsinfrastructuur die op de nieuwe locatie aanwezig is hetzelfde of anders dan de huidige situatie? Deze vragen moeten voorkomen dat de verhuisde apparatuur niet kan worden aangesloten. Ook zie je vaak dat een andere configuratie van de netwerkapparatuur op de nieuwe locatie zorgt voor de nodige problemen. “Mijn advies is dan om gezamenlijk met de klant een uitgebreid fall-backscenario op te stellen. Op de nieuwe locatie wordt eerst een werkende WAN-netwerkkoppeling operationeel gemaakt. Pas daarna wordt de overige apparatuur verhuist.”, stelt hij.

Hulp bij verhuizing

Van der Sluijs ziet de vraag naar hulp bij een verhuizing ook al enkele jaren sterk toenemen. Die hulp wordt geboden door SPIE. “Wij beschikken over alle materialen die nodig zijn voor een professionele verhuizing, zoals kratten, isolatiemateriaal en transportmiddelen. Ook kunnen we voor de klant op de nieuwe locatie bijvoorbeeld een inventarisatie doen, de powervoorziening optimaliseren, alles netjes uitbekabelen en ook de rackbekabeling installeren. Doordat we alle kennis en middelen in huis hebben, kunnen we de tijdsduur van een verhuisactie aanzienlijk verkorten.”

De verhuisservice van SPIE is geen standaarddienstverlening. In overleg met de klant wordt bepaald waaruit de hulp van SPIE bestaat. Die hulp kan bestaan uit:

  • een vooropname van de ICT-apparatuur op de oude en nieuwe locatie, zodat een duidelijk beeld ontstaat van de omvang van de verhuizing;
  • het opstellen van een plan van aanpak met afspraken en fall-backscenario’s;
  • het uitbouwen en schokvrij inpakken van de ICT-apparatuur;
  • het transport van de huidige locatie naar de nieuwe locatie;
  • het inbouwen van de ICT-apparatuur op de nieuwe locatie; en
  • de oplevering en overdracht van de verhuisde apparatuur volgens afspraken.

Deze dienstverlening kan nog verder worden uitgebreid met zaken als een quick scan van de nieuwe ruimte, het uitvoeren van noodzakelijke upgrades en het beheer van de ruimte na de verhuizing.

Risico’s verminderen

“Met onze verhuisservice kunnen we het gehele traject verzorgen, vanaf de voorbereiding tot aan het moment dat de apparatuur op de nieuwe locatie weer wordt ingeschakeld. Tijdens de verhuizingen die wij hebben uitgevoerd, is er nog nooit een server dood aangekomen”, concludeert hij.

“Maar er blijven altijd risico’s bestaan, en daar zullen we klanten ook altijd nadrukkelijk op wijzen. Eventueel kunnen we een uitgebreide verzekering bieden, waarbij de premie en de dekking uiteraard afhankelijk zijn van de ouderdom en de staat van de apparatuur.”

Ferry Waterkamp is freelance journalist