‘Kiezen juiste beheerder kritische infrastructuur vaak niet eenvoudig’

ICTroom_service-maintenance

Er lijkt geen einde te komen aan de groei van datacenters. Voor de datacenterbranche zijn dit dan ook spannende tijden. De groei wordt gedreven door een groot aantal factoren zoals sociale media, openbare en private cloudopslag en streaming content. Al die data moet ergens worden opgeslagen in een datacenter. Maar hoe kiezen we de juiste beheerder van de technische infrastructuur van dit datacenter?

Het is echter niet alleen de absolute groei in omvang die van invloed is op deze branche. De aard van de vraag verandert snel doordat het gebruik van datacenters steeds gevarieerder wordt. Deze gebruiksmodellen zijn van invloed op alle aspecten van een datacenter. Denk aan locatie, omvang, capaciteit, connectiviteit, veiligheid, mate van flexibiliteit en dergelijke. Datacenters zijn niet langer uitsluitend gevestigd in de belangrijkste colocatiecentra Amsterdam, London, Paris en Frankfurt. In plaats daarvan zoeken organisaties naar vestigingsmogelijkheden in alle delen van de wereld en in elke kleine stad. De redenen hiervoor zijn de mogelijkheden om gebruik te maken van goedkope energie en koeling of om in de buurt van de eindgebruikers te blijven in verband met connectiviteit, capaciteit, veiligheid of regelgeving.

Als antwoord op deze groeiende diversiteit heeft ICTroom de reeks gestandaardiseerde datacenter-modules - IMD geheten - uitgebreid naar footprints van kleine 50 kW-modules tot en met 1 MW of meer. Deze komen tegemoet aan de brede reeks van gebruiksmodellen voor verschillende soorten ondernemingen.

Datacenters en onderhoud

Terwijl we allemaal enthousiast worden over het creëren van nieuwe omgevingen om aan deze groei en de veranderende vraag tegemoet te komen, is er een ander kritiek punt dat vaak over het hoofd wordt gezien. Dat is onderhoud en beheer. Onderhoud is alles dat nodig is om de continuïteit van een datacenter te waarborgen volgens de originele ontwerpspecificaties. Bedenk hierbij dat de meeste faciliteiten zijn ontworpen voor een levensduur van 10 tot 15 jaar als het gaat om de mechanische en elektrische en elektronische apparatuur en zelfs langer voor de gebouwen zelf. Het is misschien ironisch dat de faciliteit wordt geacht om nog jarenlang continu te blijven functioneren, terwijl door een modulaire benadering binnen een paar weken de gevraagde capaciteit kan worden geleverd. Denk er ook aan dat de kosten voor het opzetten van een datacenter in het niet vallen in vergelijking tot de kosten voor onderhoud en exploitatie van een datacenter tijdens de volledige levensduur.

Vanzelfsprekend hebben datacenters goed onderhoud nodig. Tegenwoordig is elke zakelijke activiteit een digitale activiteit en men vertrouwt erop dat data en toepassingen 100% van de tijd beschikbaar zijn. Storingen in datacenters hebben catastrofale gevolgen en het is ontnuchterend om te zien dat het grootste deel van de storingen niet wordt veroorzaakt door storingen aan de apparatuur maar door het veronachtzamen van preventief onderhoud of door menselijke fouten. Het is duidelijk dat aandacht voor detail en het in acht nemen van de processen een startpunt is voor een goed onderhouden datacenter.

Vereisten

De eerste prioriteit is het beheren en het beperken van risico's. Risico's bestaan in vele gedaanten: stroomstoringen, inbreuken op de veiligheid, gegevensverlies of inkomstenderving. Datacenters kunnen een gevaarlijke omgeving vormen - levensgevaar voor mensen, brand, overstromingen en verlies van investeringen staan allemaal hoog op de risicoagenda.

De maatregelen voor onderhoud en ondersteuning moeten worden afgezet tegen de manier waarop deze in staat zijn om al deze risico's te vermijden. Het beginpunt is een grondige audit waarbij zowel de technische als de operationele karakteristieken van de locatie: van SPOF (Single Point of Failure) en discrimination tests tot en met PPM (Planned Preventative Maintenance) en beheerprocedures zoals beveiliging en toegangscontrole worden beoordeeld.

Operationele kosten

Ten tweede willen de eigenaren van datacenters werken tegen de laagst mogelijke operationele kosten zonder dat het risicobeheer of de servicekwaliteit van de faciliteit in het gedrang komt. Er zijn verschillende manieren waarop de ondersteunende partner kan bijdragen aan het realiseren van deze doelstelling. Bijvoorbeeld door een inschatting te maken van de technische efficiëntie van de locatie. De aandacht gaat meestal uit naar de koeling en de luchtstromen. De verbetering van de efficiëntie omvat de implementatie van beheersing en het aanpassen van de instellingen om een groter bereik van bedrijfstemperaturen mogelijk te maken. Ook mogelijk is het verplaatsen van de IT-apparatuur en de vloertegels om de luchtstroom te richten op de plaats waar deze nodig is.

De derde kernprioriteit is het maximaliseren van het gebruik van de investeringen die op de locatie aanwezig zijn. Zowel wat betreft het dagelijks bedrijf als de totale levensduur. De ondersteunende partner speelt opnieuw een grote rol bij het realiseren van deze doelstelling. Vanzelfsprekend zal regelmatig onderhoud de levensduur van elke investering verlengen en regelmatige inspectie kan een grote systeemstoring voorkomen door (bijvoorbeeld) een oververhit onderdeel vroegtijdig te herkennen en te vervangen.

Bewaking en controle

Een vitaal onderdeel bij dit alles is het bewakings- en controlesysteem dat is geïmplementeerd. De meeste nieuwe installaties zijn al uitgerust met een modern BMS (Building Management Systems) of zijn geïntegreerd in een bredere DCIM (Data Centre Infrastructure Management) omgeving die elk in staat zijn om up-to-date en realtime-informatie te leveren over energiegebruik, temperatuur, vochtigheid en dergelijke.

Maar bij oudere installaties is de situatie minder rooskleurig. Gartner schat dat er meer dan 100.000 datacenters en computerruimten alleen al in de EMEA-regio bestaan. Hoewel enkele minder waardevolle of algemene belastingen na verloop van tijd naar de cloud zullen verhuizen, zullen de meeste organisaties voor eindgebruikers en managed service providers omvangrijke datacenters in stand houden, waar de kroonjuwelen van hun IT in zijn ondergebracht. We kunnen er zeker van zijn dat er in het overgrote deel van deze 100.000 faciliteiten geen goede bewakingstools aanwezig zijn.

Nog ernstiger is dat in de meeste gevallen - zelfs als er tools en sensoren zijn geïmplementeerd - de meeste organisaties niet de vereiste kennis in huis hebben om de waarschuwingen in de gaten te houden en correct te interpreteren. Afgezien van de megagrote datacenters met eigen gespecialiseerde medewerkers worden de meeste middelgrote en kleine datacenters beheerd door algemeen opgeleide medewerkers die op de locatie aanwezig zijn. Zij worden hooguit ondersteund door inflexibele en in veel gevallen overjarige servicecontracten. Dit alles zorgt ervoor dat de drie hierboven genoemde topprioriteiten bijzonder moeilijk haalbaar zijn.

Wat bepaalt kwaliteit?

Wanneer we ervan uitgaan dat de meeste organisaties zich niet kunnen veroorloven om fulltime, 24/7 datacenter experts in dienst te nemen en zelfs de grote datacenter operators die dat wel kunnen liever zouden zien dat die medewerkers aan andere IT-gerelateerde taken werken dan aan onderhoud en ondersteuning, is de volgende logische stap om een partner te zoeken die de volledige verantwoordelijkheid voor het onderhoud en in sommige gevallen de operationele taken voor het datacenter op zich kan nemen. In de tabel hiernaast staan enkele belangrijke kenmerken die in acht moeten worden genomen bij de keuze van een dergelijke partner.

Het moet boven alles een partnerschap zijn. De partner moet in staat zijn om met dezelfde prioriteiten te opereren als de eigenaar van het datacenter en moet bereid zijn om te worden afgerekend op dezelfde drie gebieden van risicobeperking, efficiëntie en gebruikmaking van investeringen.

Monitoring op afstand

DCIM-tools zijn nog niet volledig in staat om de belofte van geïntegreerde mechanismen waar te maken voor de naadloze integratie en beheer van de infrastructuur van de faciliteit en de IT binnen het datacenter. Dit is in het bijzonder het geval in bestaande omgevingen waar de uitdagingen voor implementatie van DCIM achteraf in een bestaande operationele - en vaak chaotische - omgeving duidelijk maakt dat DCIM echt is gericht op nieuwe implementaties. Er zijn echter enkele belangrijke stappen gezet om delen van deze tools te integreren, in het bijzonder om de mogelijkheid van monitoring op afstand mogelijk te maken.

Figuur 1. De servicepakketten van ICTroom

ICTroom heeft een aantal eenvoudige servicepakketten samengesteld om aan deze onderhoudseisen tegemoet te komen (zie figuur 1). Met deze servicepakketten kunnen wij 'ja' zeggen op elk van de onderwerpen in de checklist. Bovendien is de mogelijkheid voor monitoring op afstand, die integraal in deze servicepakketten is opgenomen, ontwikkeld met het oog op sensoren die in de belangrijke componenten van het datacenter van de klant worden geïmplementeerd na een eerste benchmark audit. Deze worden vervolgens teruggekoppeld naar de 24/7 datacenterexperts van ICTroom waardoor realtime ondersteuning op afstand kan worden geboden. Deze service kan indien gewenst onafhankelijk van een serviceovereenkomst worden geboden en vanzelfsprekend in bestaande omgevingen worden geïmplementeerd, ook wanneer deze niet door ICTroom is gebouwd.

Samenvatting

Onderhoud en permanente ondersteuning is misschien niet het meest aantrekkelijke onderwerp in het datacenter in vergelijking met de aandacht voor het uitrollen van nieuwe capaciteiten om tegemoet te komen aan de nieuwe en gevarieerde eisen van het digitale tijdperk. De nieuwe locatie zal echter snel deel gaan uitmaken van de bestaande operationele datacenter infrastructuur en zal worden blootgesteld aan dezelfde uitdagingen op het gebied van beschikbaarheid, risicobeperking, de verbetering van efficiëntie en het gebruik van de investeringen maximaliseren. De keuze voor de juiste servicepartner om dit te realiseren is een kritieke beslissing voor zowel nieuwe als bestaande datacentercapaciteiten.

René Vennik is manager service bij ICTroom